Bilselger Rune Andreassen i Østlandsk Auto opplever at spylevæskeavtalen er blitt godt mottatt. (Foto: Jarl Morten Andersen, sa.no/ANB)
Bilselger Rune Andreassen i Østlandsk Auto opplever at spylevæskeavtalen er blitt godt mottatt. (Foto: Jarl Morten Andersen, sa.no/ANB)

Har du hørt om spylevæskeavtalen?

Her er bilbutikken som går nye veier.

Mange bensinstasjoner har kaffeavtale. Bilforhandleren Østlandsk Auto i Sarpsborg lokker kunder med spylevæskeavtale for andre år på rad.

– Responsen har vært upåklagelig, sier daglig leder Pål Askheim til Sarpsborg Arbeiderblad.

Ideen på bensinstasjoner

For ett år siden lanserte bilforhandleren Østlandsk Auto på Tunejordet som en av de første i landet en spylevæskeavtale etter mønster av kaffeavtalene til oljeselskapene.

Flere hundre bileiere har benyttet seg av ordningen. Det er bakgrunnen for at den fortsetter i 2011 uten endringer.

Og den gjelder for alle biler uansett merker.

– Her kan du gjerne komme kjørende med en Skoda eller Toyota. Eneste kriteriet er at ordningen er forbeholdt privatbiler, understreker Pål Askheim videre.

Må ha klistremerke

Rent konkret går opplegget ut at alle som har en avtale ubegrenset til eget forbruk kan hente spylevæske i forretningen. Ordningen koster 99 kroner på årsbasis. Det er utarbeidet et eget klistremerke som må stå på vindusruta.

Daglig leder i Østlandsk Auto tror ikke noen bevisst forsøker å misbruke avtalen.

– Vi forsøker å holde en oversikt over hvem som henter kanner med spylevæske. Oppdager vi forsøk på utnyttelse, vil en av oss kontrollere om det er behov for etterfylling.

Spilte inn musikkvideo

Bilbransjen i Sarpsborg-distriktet går ulike veier for å tiltrekke seg kunder.

SA har tidligere fortalt om Stamsaas som spanderte snøfreser på bruktbilkjøpere. I fjor lagde selgerne hos Nordtug Bil l en artig musikkvideo i forbindelse med bilforretningens 40-årsjubileum. Den ble publisert hos alle de store nettavisene.

Klikk her for å se bilselgerne vaske bil i underbuksa

Østlandsk Auto hadde flere stunt i fjor i tillegg til spylevæskeavtalen. Mot slutten av året ble det også delt ut til TV-er til bilkjøpere.

– Det er ikke alltid like enkelt å måle effekten, men vi håper de ulike markedsføringstiltak bidrar til flere folk i lokalene og forhåpentligvis et større bilsalg, mener daglig leder Pål Askheim.

Du kan lese mer om bil og trafikk på sa.no - her:

LES OGSÅ: Du kan spare mye på spylevæske