ny Nissan 200 SX
ny Nissan 200 SX

BILEN MIN: Nicholas var solgt etter prøveturen med sin Nissan 200 SX

Nå mangler bilen bare wastegate og litt soting for å bli perfekt.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her viser vi bilder av en bilmodell som er populær i denne serien, nemlig Nicholas sin Nissan 200 SX.

1,8 liter med turbo

Denne bilen tilhører generasjonen som internt ble kalt S13, og ble produsert mellom 1989 og 1994. S13-chassiset ble bygget både som todørs coupe og som hatchback, og mot slutten også en cabriolet. Førstnevnte het Silvia i Japan, for øvrig et tradisjonsrikt, gammelt coupe-navn i Nissan-familien.

Nicholas Riise har store planer for sin Nissan 200 SX. Foto: Privat
Nicholas Riise har store planer for sin Nissan 200 SX. Foto: Privat

Hatchbacken het 180 SX på hjemmemarkedet, men ble solgt som 200 SX i Europa til tross for at maskinisten var en 1,8-liter med turbo.

Den var Nissans gavepakke til et ungdommelig publikum med friske kjørevaner, og de satte stor pris på bilenes glimrende kjøreegenskaper - i hvertfall da bilen på våre breddegrader ble så gammel at det ungdommelige publikummet fikk råd til å kjøpe den som bruktbil.

Les også: Fullblods sportsbil til lavpris? Her er Nissan 350 Z

Populær gatebil

Omtrent samtidig kom "Fast and Furious"-filmene, og disse bilene ble raskt noen av de mest populære i gatebil-miljøet. Tilgangen på ekstra ressurser når det gjelder både styling og power er god, og det er etterhvert blitt mange slike biler med personlig stil å se langs veiene.

Hatchbacken som i Europa het 200 SX ble solgt som 180 SX i hjemlandet. Foto: Privat
Hatchbacken som i Europa het 200 SX ble solgt som 180 SX i hjemlandet. Foto: Privat

Nicholas sin bil er heller ikke på langt nær slik som den var da den forlot fabrikken.

Eier: Nicholas Riise (19).

Bosted: Hardanger .

Litt om meg: Liker motorer, fart og spenning.

Bilen: Nissan 200 SX s13.

Hvor lenge har du eid den? I et års tid.

Hva har du gjort med den? Jeg kjøpte bilen mer eller mindre som den står nå, jeg har kun koblet opp instrumenter og satt på lyddemper. Her er en liste over hva som er gjort med den:

- Kouki styling

- HKS turbotimer

- Instrumenter: Oljetrykk- oljetemp, blandingsforhold og turbotrykk.

- Kouki vinge

- Sinter clutch

- Stabstag

- S14 diffrensial

Bilen har gått 147.000 kilometer, og ble overhalt på 139.000 kilometer. Den ble importert fraTyskland i 2006, og er rustfri!

Stort luftinntak i fronten gir luft til den 1,8 liter store turbomotoren. Foto: Privat
Stort luftinntak i fronten gir luft til den 1,8 liter store turbomotoren. Foto: Privat

Liker best med bilen: Utseendet, synes den er litt annerledes enn de andre s13 vi ser på veiene.

Liker minst med bilen: Det er kommet litt steinsprut i frontfangeren, og det en liten ripe i frontfangeren, men det vil jeg reparere med tiden.

Beste opplevelse med bilen: Prøveturen. Det gikk ikke lange tiden før jeg forstod at det ikke var noen annen utvei enn å betale og ta den med meg.

Framtidsplaner for bilen: Jeg vil montere dump-ventil (muligens HKS), hvite blinkers på sidene og fremme - og sote eller skifte ut baklyktene. I tillegg vurderer jeg å muligens tone bakruten og frontruten.

Drømmebil: Den neste "sommerbilen" jeg kan tenke meg er s14 eller Supra.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Molly - Norges freskeste bilsportjente kjører 200 SX

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Nicholas om? Bruk kommentarfeltet under!