ML bakfra
ML bakfra

Perfekte vinterferie-biler til en halv million

Vi gikk på jakt og fant en Mercedes, en Nissan - og en kul BMW:

Nå er det veldig snart vinterferie. Og det norske folk pakker ski, staver og andre remedier for å gi seg fjellet i vold. Kanskje du trenger ny bil for å være sikker på å komme deg opp på fjellet, få med all bagasjen – eller for å imponere hyttenaboen?

Uansett behov – vi har sett litt på hva du får i prisklassen rett over 500 000 kroner. Og vi fant tre ganske forskjellige.


2006 Mercedes ML500 V8. Kr. 561 000

MB-ML500
MB-ML500

For å se hele annonsen klikk her:

Hvorfor skal man nøye seg med en halvdau dieselmotor under panseret når det finnes motorer som har åtte høl i motorblokka og dobbelt eksosanlegg med gromlyd? Det er trolig hva første – og eneste så langt – eier av denne Mercedes ML-en tenkte da han kjøpte den ...

304 friske hestekrefter fra en god og pålitelig bensin V8-er, deilig automatkasse og stort sett det finnes av utstyr pluss alle servicer hos merkeforhandler bør gjøre denne attraktiv som bruktbil. I tillegg har nok avskrivningen på denne vært på nivå med brutto najonalprudukt i en liten afrikansk stat. Denne var dyr da den var ny. Fryktelig dyr!

Her får du i tillegg med ”Bærums-pakke”: Skiguard takboks lakkert i bilens farge og BR-skilter. Dette er en doning du med hevet nese kan parkere øverst i hyttefeltet i vinterferien.

Vurderer du brukt ML, så se etter slakke i endeledd og bærekuler, da det er en ganske vanlig feil. V8-motoren er god, men selvfølgelig litt tørst.

Dette sier vår bruktbil-guide om ML-en:



2010 BMW 320 X-drive DAT. Kr. 589 000

BMW-320-annonse
BMW-320-annonse

For å se hele annonsen klikk her:

Velger du i motsetning til bilen over å ikke prioritere veldig stor motor, kan du få kombinasjonen nesten-ny bil og en utstyrsbombe i stedet. Denne bilen har X-drive - som firehjulstrekk kalles på BMW-språket. 2–liter dieselen på 163 hk duger godt for de fleste.

Mange klarer seg også med plassen denne byr på. Ikke alle har med seg både hund og svigermor på vinterferie. Dessuten er den kompakte 3-serien en nydelig bil både å se på og å kjøre.

Det man bør tenke på her er at en enda litt nyere bil gir fem års nybilgaranti – hvis den er solgt ny i Norge.

Med bare snaut 6000 kilometer på telleverket bør denne uansett gi deg et enkelt bilhold de neste årene.

Les vår test her:


2007 Nissan Pathfinder LE. Kr. 531 172

Nissan-pathfinder
Nissan-pathfinder

For å se hele annonsen, klikk her:

Nissan Pathfinder med hvite skilter er ikke et veldig vanlig syn, men for deg som ønsker en litt mer diskret og ikke så ”sossete” bil som Merca og BMW-en ovenfor, kan denne være et godt valg. Den har også plass til syv personer – eller kan brukes som vanlig femseter med god bagasjeplass.

Denne Pathfinderen har tydeligvis også hatt eiere som ikke har spart på ”kruttet” når det gjelder utstyr, her finnes det meste om bord – inklusive Recaro-seter og stor Webasto dieselvarmer. Frontbøyle med ekstralykter underbygger det litt tøffe offroad-preget.

Denne kan også være et godt alternativ for deg som vurderer det japanske "standard-trekløveret” Pajero, Land Cruiser og Patrol.

Bakbremsene og lenkearmer i hjulopphenget er en svakhet, og bør sjekkes, selv om den ikke har gått mer enn snaue 50 000 kilometer. Rust er dessverre også et problem.

Les også: Vår test av nye Nissan Juke


Hvilken av disse bilene ville du valgt – og hvorfor? Skriv i kommentarfeltet under: