Tor Harald Vist, Hell. Foto: Privat
Tor Harald Vist, Hell. Foto: Privat

Mercedes Vito: - Hvis jeg reparerte én feil, oppsto to nye etterpå

Taxisjåfør Tor Harald Vist har sammenligningsgrunnlag så det holder...

Broom.no sjekker hvorfor norske taxi-sjåfører kjører det de gjør. Og like viktig, hvorfor de ikke kjører noe annet. Disse superbrukernes bil-erfaringer kan kanskje spare deg for ergerlige blemmer neste gang du skal kjøpe bil?

Tor Harald Vist på TaxiBuss Trøndelag har prøvd litt av hvert gjennom årene. Og hans erfaringer tyder på at det såvisst ikke er slik at alt som finnes på markedet etterhvert har blitt tilnærmet like bra og holdbart, slik enkelte hevder.

Han har byttet tre motorer i en Vito som sto på verksted 19 uker på halvannet år, og gråt da han solgte sin feilfrie diesel-Carina - bare for å oppleve at den nye bensin-Carinaen han kjøpte etterpå var langtfra like solid.

Svært viktig er det uansett å få god oppfølging fra forhandleren og verkstedet, poengterer han, etter å ha gjort forskjellige erfaringer også på det området. Når han i dag sverger til Mercedes-Benz selv etter opplevelsene med den tidligere nevnte Vitoen, så er det like mye et tegn på at ting forandrer seg som en påminnelse om at man ikke skal skue hunden på hårene.

Les også: Hvorfor er så mange taxier Mercedes?

80.000 km i året

Tor Harald Vist (48), Hell

Hvor lang erfaring som taxisjåfør: 28 år.

Årlig kjørelengde: Selv ca. 80.000 km.

Nåværende taxi: 4 stk Mercedes-Benz Sprinter:

MB 412 Sprinter 1999-modell. Kjøpt brukt. Gode kjøreegenskaper. Et JÆVLIG godt ekstra Webasto varmeannlegg. Luft til luft. Som å slippe inn sommeren midt på vinteren. Har bussen ennå uten skilt. For tiden er det ikke lønnsomt å ha den igang. Men det blir en dag. Vurderer å ha den på opptrekking og lakkering i Polen.

MB 413 Sprinter 2002-modell. Kjøpt brukt. Noen problemer med gir, men bare hver 100.000 km, og koster ikke mye. Såkalt Sprintskift. Ellers en god buss å kjøre! Har den ennå!

MB 518 Sprinter 2009-modell. Kjøpt ny, av oppbygger. Svært fornøyd med lokalt merkeverksted. Ikke så fornøyd med ekstern oppbygger på grunn av avstand til denne. Og at det må mases for å få hjelp når de er i området likevel. Har bilen ennå.

MB 519 Sprinter 2009-modell. Kjøpt ny, av oppbygger. Svært fornøyd med kjøreegenskaper. Som å kjøre en personbil når det ikke er vind (stort vindfang). Har den ennå.

Neste buss/bil kjøpes mest sannsynligvis av lokal forhandler. Da kan jeg banne forhandleren nord og ned hvis noe er feil (jeg er nordlending...).

Gråt da den dro

Hvor langt har de gått: 130´, 250´, 360´og 450´ km.

Hvilke biler har du tidligere kjørt: Har hatt mange. Her er en oppsummering av erfaringer, med "terningkast":

Opel Vectra: Terningkast 3. Mye elektronisk plunder. Har tilsammen hatt tre Opeler (to privat). Nesten samme problemene på alle.

Toyota Carina E Diesel 1992-modell: Terningkast 7. Jeg gråt da bilen dro fra meg. Den absolutt beste bilen jeg noen gang har hatt! Hadde den selv til mer en 600.000 km. Så den mange år etter med 968.000 km. Den går i dag på Sunndalsøra. Men den er dessverre "spolet" tilbake på km-telleren. (Japansk presisjon?).

Toyota Carina E Bensin 1994 modell: Terningkast 5. Ikke så fornøyd med denne som med 1992 modellen. Deler ramlet av i kupeen på grunn av at "låseskiver" på karosseriskruer ikke var i godt nok metall. Bilen ble kjøpt på impuls på grunn av farge (kongeblå). Har lært av dette. Planlegger kjøp mye nøyere nå!

Ga den nesten bort

MB Vito 1997-modell: Terningen har ingen null eller minus. Men jeg gir den -2! Denne bilen ble importert med mye trøbbel ved importen. Absolutt ALT var feil med denne bilen. Byttet tre motorer. Ellers, hvis jeg reparerte én ting, så oppsto to andre feil etterpå. Forresten: Én ting var uten problem med bilen. SLADRESPEILET fungerte helt perfekt. Men jeg så aldri noen bak i bilen. Og det var fordi bilen nesten aldri var på veien med kunder i.

Hadde den i to og et halvt år. Første halve året ble den stående på grunn av importproblemer, og noe teknisk. I halvannet år var den registrert. Men sto innimellom på verksted med små og store problemer, tilsammen ca. 19 uker. Til slutt sto den hjemme på gårdsplassen uten skilt, da den kostet mer å reparere en hva jeg fikk inn. Ga den nesten bort etterhvert.

MB 410 Sprinter 1984-modell. Terningkast 4. Kjøpt brukt, et kjøp framtvunget på grunn av Vitoen. Den hadde endel rust i kanaler, noe som jeg unngår nå fordi jeg stikker opp drenering og lignende ved service på de nå nye bussene mine! På denne gamle bussen gjorde jeg enkle grep med reparasjonen av rusten: Limte og poppet fast blikkplatter på sidene som var ferdig farget med tape i bussens farger. Solgt til Russland...

MB 416 Sprinter 2004-modell, 600.000 km. Terningkast 5. Kjøpt ny. Et arbeidsjern. Svært fornøyd med denne. God service på merkeverkstedet i Trondheim. Busen ble solgt til Russland med "garanti".

MB 413 Sprinter 2003-modell. Terningkast 4. Kjøpt brukt. Godt fornøyd med bilen. Ikke mer å si om denne! Solgt til Russland (uten garanti).

Vito er en av Bruktbilene fra helvete - les mer her:

God service

Hva er den beste taxien du har hatt: Toyota Carina E Diesel.

Hvor fornøyd er du med nåværende bil på en skala fra 1 til 10: 8.

Hva liker du spesielt: De er gode å kjøre. Driftssikre. Og det er god service på merkeverkstedet.

Hva kunne vært forbedret på den: Det kunne vært montert fôringer som passer bedre for norske forhold.

Hvor godt tåler den slitasje på en skala fra 1 til 10: 7.

Hvor fornøyd er du med kostnadsnivået på service: Det er noe dyrt! Jeg får rabatt på deler som hentes ut over disk og fraktes til annet, billigere verksted, men ikke rabatt på deler som hentes ut direkte fra delelager på merkeverksted og repareres der...

Drømmer om Rolls-Royce

Hva er det dyreste du har måttet reparere: Foreløpig ingen store ting på grunn av garanti.

Hva er ditt råd til de som vurderer samme type bil: Kjøp den! Men helst fra en forhandler i nærheten, da det er en utfordring å få en oppbygger langt unna, eller en "hobbyimportør" til å ta ansvar for sin del av en eventuell garanti.

Hva kjøper du neste gang: Det blir MB Sprinter igjen.

Hva er din "drømme-taxi" – om penger ikke spilte noen rolle: Rolls-Royce!

Del med Facebook-vennene dine

Kjører du taxi? Vil du bidra? Les her hvordan:

Enig? Uenig? Diskutér Tor Haralds synspunkter i kommentarfeltet under!