Også andre setter pris på bilen, det vitner premiesamlingen om. Foto: Privat
Også andre setter pris på bilen, det vitner premiesamlingen om. Foto: Privat

BILEN MIN: Jonas har brukt tre år på sin Volkswagen Corrado G60

Corradoen har kostet tre års arbeid og ett forhold. - Men sånt må man regne med!

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

I denne artikkelen skal det dreie seg om Jonas sin VW Corrado, en bil som var omgitt av en ganske stor hype på begynnelsen av 90-tallet, men som det går stadig lenger tid mellom hver gang man møter i trafikken.

Dette var utgangspunktet da Jonas kjøpte bilen. Foto: Privat
Dette var utgangspunktet da Jonas kjøpte bilen. Foto: Privat

Det kan være på grunn av at mange nå har blitt såpass kraftig slitt at de har en pause i garasjer og låver rundt omkring, mens entusiastiske eiere pusser i vei for å gi dem en ny sjanse ute på veien. For dette er fremdeles en ettertraktet biltype, som mange mener fikk et altfor kort liv.

Sciroccoens etterfølger

Helt fra 1974 hadde VW hatt sin Scirocco som et tilbud til de unge og fremadstormende, som mente Golf ble for kjedelig. Sciroccoen bygget nettopp på Golf rent teknisk, men hadde et langt mer forførende utseende. Med lav vekt trengte den heller ikke større motorer enn det som fantes på Golf-hylla for å være morsom å kjøre.

Her har det vært mye jobb. Foto: Privat
Her har det vært mye jobb. Foto: Privat

Men VW fikk etter hvert utover 80-tallet større ambisjoner når det gjaldt sportslighet, og da holdt ikke lenger Sciroccoen som utgangspunkt - til tross for at den var blitt fornyet i takt med Golfen, og også den var inne på sin andre generasjon. Dermed utviklet man en bil på omtrent samme størrelse, men med grøvre konstruksjon og mer finstemte kjøreegenskaper, som skulle tåle mer krefter og tyn.

Automatisk hekkspoiler

En av egenskapene som ga den mest omtale var den automatiske bakspoileren. Den var den første i sitt slag på en produksjonsbil, og kom automatisk opp i hastigheter på 90 kilometer i timen - et innslagspunkt som ble elektronisk nedjustert på de få som ble solgt nye i Norge, for ikke å "oppfordre" sjåførene til å bryte norsk fartsgrense.

Igjen kikket man i et leksikon for å finne navnet på en vind som ikke allerede var brukt, og endte opp med "Corrado".

Foto: Privat
Foto: Privat

Det er den "offisielle" oppfatningen at Corrado var ment å erstatte Scirocco, men da Corrado kom på markedet som 1989-modell ble den likevel tilbudt side om side med Scirocco de første fire årene, før nykommeren ble alene på banen. Da hadde høy pris og begrenset suksess med kompressoren, eller den såkalte "G-laderen", på det friskeste motoralternativet sørget for så dårlig salg at hele Corrado-eventyret ble avsluttet så tidlig som i 1995.

Bedre enn sitt rykte

Synd, for bortsett fra problemene med G-laderen var Corrado en langt bedre sportsbil enn den noen gang fikk kreditt for, mener mange i dag.

Les også: Scirocco - mye moro for lite penger!

Det ble ikke tatt noen snarveier for å få bra finish. Foto: Privat
Det ble ikke tatt noen snarveier for å få bra finish. Foto: Privat

Corrado er med andre ord en ganske godt bevart hemmelighet. Og Jonas har gått sin bil nøye etter i sømmene, og vet hva han har:

Eier: Jonas Nikolai Fritsch (20)

Bosted: Ski.

Litt om meg selv: Jobber som bilmekaniker-lærling.

Langvarig prosjekt

Bilen: Volkswagen Corrado G60,

Hvor lenge har du eid den: Tre år.

Bilen er forberedt på tøff kjøring. Foto: Privat
Bilen er forberedt på tøff kjøring. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Jeg kjøpte den da jeg var 17 år og har pusset den opp og gjort den til min drømmebil. Det var en ganske lang prosess som har gått over de årene jeg har hatt bilen, men det meste av oppussingen skjedde fra oktober 2009 til april 2010.

Bilen har kostet meg mye, blant annet et forhold! Men sånt skjer når man har lidenskap for bil! Jeg synes jeg har gjort en tålig god innsats, med tanke på at jeg har gjort alt selv - og at jeg var 18-19 år da jeg bygde den.

Corradoen gjør seg med felger i klassisk mønster. Foto: Privat
Corradoen gjør seg med felger i klassisk mønster. Foto: Privat

Liker best med bilen: Det at jeg har fått en kombinasjon av racing- og utstillingsutseende. Pluss at bilen er veldig kjørbar med gode kjøreegenskaper.

Burde hatt firehjulstrekk

Liker minst med bilen: At disse bilene ikke ble produsert med Syncro firehjulsdrift.

Framtidsplaner for bilen: Å få tak i et ordentlig sett med BBS RS-felger til den og et Öhlins understell.

Drømmebil: Det må bli en Audi A4 DTM løpsbil.

Del med Facebook-vennene dine

Foto: Privat
Foto: Privat

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne lekre VW-roadsteren får du kanskje aldri kjøpe

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jonas om? Bruk kommentarfeltet under!