Arne Skjeppe, Mysen (Foto: Tore Robert Klerud)
Arne Skjeppe, Mysen (Foto: Tore Robert Klerud)

For taxi-Arne er det bare ett merke: Mercedes

Han har kjørt drosje i 15 år - og den beste bilen er den han har nå.

Broom.no sjekker hvorfor norske taxi-sjåfører kjører det de gjør. Og like viktig, hvorfor de ikke kjører noe annet. Disse superbrukernes bil-erfaringer kan kanskje spare deg for ergerlige blemmer neste gang du skal kjøpe bil?

Arne Skjeppe er en typisk eksponent for den største gruppen taxi-eiere i Norge - de som velger Mercedes, og har gjort det lenge.

Stor forskjell

Men han har ikke alltid gjort det. Tidlig i karrieren, da han var ansatt sjåfør, kjørte han både Mitsubishi Space Wagon og diverse syvsetere fra Peugeot. Det var i og for seg helt greie biler til sitt bruk, sier han, men de manglet en del på komfort og slitestyrke sammenlignet med Mercedes.

Etter at han fikk sitt eget løyve har han etter hvert blitt Mercedes-mann på sin hals.

- Rett og slett fordi både kvalitet, komfort, driftskostnader og et godt tilrettelagt serviceapparat utgjør en akkurat så stor forskjell fra de andre merkene at det ikke er noen vits i å gå for noe annet, mener han.

Bruker som privatbil

Spesielt når det gjelder tilrettelegging, service og kvalitet ligger Mercedes og Volvo i en klasse for seg, er Skjeppes oppfatning. Og dermed ligger det i korten hva han ville velge dersom han av en eller annen grunn måtte si farvel til stjernebilen sin.

Han påpeker dessuten at det ikke bare er gode garantier og andre "sikkerhetsnett" mens bilen er i næring som gjør at han kjører det han kjører. Tvert imot tar han ut sine utrangerte taxibiler etter tre års tjeneste, og bruker dem som privatbiler når en ny taxi har kommet på stallen.

- Da har de gått 300.000 kilometer, og ryker de da så går det ut av min private lomme, uten at det kan utgiftsføres noe sted. Når jeg og flere andre tar sjansen på å gjøre det slik, så er det bevis på at vi stoler på at bilene har god slitestyrke og komfort også lenge etter at de har passert 300.000 kilometer, understreker han.

Les også: Lurt eller dumt å kjøpe brukt taxi?

Arne Henning Skjeppe (55), Mysen

Hvor lang erfaring som taxisjåfør? 15 år totalt.

Årlig kjørelengde? 100.000 km.

Nåværende taxi? Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn, 2010-modell.

Hvor langt har den gått? 30.000 km.

Hvilke biler har du tidligere kjørt? Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn 2007-modell og Mercedes E 200 CDI sedan 2007-modell.

Hva er den beste taxien du har hatt? Den jeg har nå.

Hvor fornøyd er du med nåværende bil på en skala fra 1 til 10? 10.

Hva liker du spesielt med den? God komfort og lite driftsproblemer.

Hva kunne vært forbedret på den? Det er en Avantgarde, men er bestilt uten original senking. Likevel kunne den vært litt høyere, av hensyn til eldre passasjerer og dårlig brøytede veier.

Hvor godt tåler den slitasje på en skala fra 1 til 10? 9.

Hvor fornøyd er du med kostnadsnivået på service? Meget bra.

Hva er det dyreste du har måttet reparere? Styrestag og endeledd.

Hva er ditt råd til de som vurderer samme type bil? Bilen har gode kjøreegenskaper og bra komfort. Det blir lite verkstedkostnader med garantiordinger på tre år.

Hva kjøper du neste gang? Det blir utvilsomt Mercedes igjen.

Hva er din "drømme-taxi" - om penger ikke spilte noen rolle? Da ville det også blitt en Mercedes - en E 350 stasjonsvogn med firehjulstrekk.

Del med vennene dine på Facebook

Kjører du taxi? Vil du bidra? Les her hvordan:

Enig? Uenig? Diskutér Arnes synspunkter i kommentarfeltet under!