Aadnes 1967 Audi Super 90 var den ypperste utgaven av den første Audien på svært mange år som faktisk het Audi   og bare dét. Foto: Privat
Aadnes 1967 Audi Super 90 var den ypperste utgaven av den første Audien på svært mange år som faktisk het Audi og bare dét. Foto: Privat

Bilen min: Dette er Aadnes Audi Super 90

Eimen av totakts-olje hadde nettopp lagt seg da denne ble bygget.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen får vi se en bil som virkelig er en klassiker - og en sjeldenhet på våre veier. Super 90 var toppmodellen i Audis modellrekke etter at Audi igjen hadde blitt et eget fabrikkmerke i 1965. Da hadde ikke merkenavnet vært i bruk på personbiler siden før krigen, og bilene var ikke ansett som "premium" på noen måte. Til tross for at de var utviklet mens Daimler-Benz eide fabrikken og styrte utviklingen.

Av Mercedes-slekt...

Historien er for lang til å gå i detalj, men restene av gamle "Auto Union" som reiste seg igjen etter krigen ble nemlig oppkjøpt av Daimler-Benz på slutten av 50-tallet. De ønsket seg trolig en billigere småbil som kompliment til Mercedes-modellene, og la mye penger i å bygge en topp moderne fabrikk i Ingolstadt og utvikle modellen som tok over for de klassiske DKWene, "DKW F102".

Les mer om Audi-historiens høydepunkter her:

Drivkilden var imidlertid fortsatt en totaktsmotor, og da populariteten for slike raste, bestemte de seg for å selge hele Auto Union - inklusive den nye fabrikken, og også en nesten ferdigutviklet firetakter, som skulle vise seg å bli redningen.

Volkswagen-konsernet bladde gladelig opp, trolig før Daimler-Benz rakk å forstå at de ga slipp på en gullgruve rett før potensialet kom til syne. De fjernet DKW-navnet for å bli kvitt det umoderne totakt-ryktet, oppdaterte DKW F102-karosseriet til det som er internt kjent som Audi F103-generasjonen, installerte firetakteren og fant frem igjen det gamle Audi-merkenavnet.

Moderne konstruksjon

Audi kom på markedet igjen som en noenlunde moderne firetakter i 1965, og F103-generasjonen levde til 1972. Da hadde flere forskjellige versjoner blitt bygget, med navnene "72", "60", "75", "80" og "Super 90" - visstnok oppkalt etter antall hestekrefter under panseret.

Lite ved denne linjeføringen minner om dagens strømlinjeformede Audier. Foto: Privat
Lite ved denne linjeføringen minner om dagens strømlinjeformede Audier. Foto: Privat

Bilene var som sagt ikke kjent for å være luksuriøse, men bortsett fra å ruste i friskt tempo - hvilket Audi strengt tatt ikke var alene om på 60-tallet - vant de etterhvert rykte som velbygde og forholdsvis moderne biler, takket være forhjulsdriften og den avanserte Daimler-Benz-motoren.

De mindre modellene kunne leveres som tredørs stasjonsvogn i tillegg til både to- og firedørs sedaner. Toppmodellen "Super 90" kunne bare fås som sedan, og det er en slik Aadne har vært så heldig å få tak i.

Eier: Aadne M. Dalen

Bosted: Skedsmo

Har flere i samlingen

Litt om meg selv: Er VAG-entusiast og medlem av VW-AUDI Club Norwegen. Har en samling av gamle VW og Audi, deriblant en del Audi fra slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet. Stortrives med å skru bil, og tilbringer naturlig nok en del tid i verkstedet for å vedlikeholde og reparere bilene.

Bilen: Audi Super 90, 1967-modell.

Hvor lenge har du eid den? I to og et halvt år.

Hva har du gjort med den? Bremsene er overhalt, og alle væsker ble byttet ved overtakelse.

Liker best med bilen: Har veldig sans for den karakteristiske fronten. Kjørekomforten er veldig bra, og med sine 90 hestekrefter fungerer den helt topp på langkjøring. Det er selvsagt også morsomt at Super 90 etterhvert har blitt en relativt sjelden bil.

Utfordring å finne deler

Liker minst med bilen: Tja, har vel egentlig ikke noe spesielt å utsette på den, annet enn at det kan være vanskelig å skaffe deler.

Typisk 60-talls regnskog-vennlig treverk er klistret over hele dashboardet i Aadnes sjeldne Audi Super 90. Foto: Privat
Typisk 60-talls regnskog-vennlig treverk er klistret over hele dashboardet i Aadnes sjeldne Audi Super 90. Foto: Privat

Beste opplevelse med bilen: Den beste opplevelsen så langt er fra vår første deltakelse på Flåklypa Grand Prix i Lom. Det var en morsom opplevelse å kjøre sammen med hundrevis av veteranbiler rundt om i Lom og Skjåk, samtidig som det var masse folk som laget liv langs løypa.

Framtidsplaner for bilen: Bilen skal holdes original, så det blir å ta det lille som er av rust, samt pusse ned og lakkere opp igjen der det er nødvendig.

Drømmebil: Lamborghini Countach.

Annet: Audi Super 90 var toppmodellen av F103-karosseriet. Dette var de andre modellene: Audi 60, Audi 72, Audi 75, Audi 80.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor; se info her.

Les også: Feirer 30 år med quattro med ny konseptbil

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Aadne om? Bruk kommentarfeltet under!