Ole Gunnar Solskjær (Foto: Junge, Heiko/Scanpix)
Ole Gunnar Solskjær (Foto: Junge, Heiko/Scanpix)
Molde (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/SCANPIX)
Molde (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/SCANPIX)
Troillungan (Foto: Kallestad, Gorm/Scanpix)
Troillungan (Foto: Kallestad, Gorm/Scanpix)

Solskjær-effekten gir kraftig oppsving på sesongkortsalget i Molde

Tippeligaklubbene har så langt solgt over 60 000 sesongkort. Her kan du se hele oversikten.

Med fem uker igjen til seriestart har TV 2 Sporten spurt Tippeliga-klubbene om hva som er status på klubbenes forhåndssalg av sesongbilletter. Tendensen er at de fleste klubber satser på, og ligger an til, å få solgt like mange sesongkort som forrige sesong. De finnes likevel unntak hvor fotballinteressen har økt betraktelig i forhold til forrige sesong.

Haugesund hadde et av Tippeligaens beste hjemmelag forrige sesong. Dette har ikke gått upåaktet hen blant byens fotballinteresserte, og klubben har allerede solgt flere billetter enn hva som var målsettingen for sesongen.

I Molde har Ole Gunnar Solskjærs retur som hovedtrener ført til en markant oppgang i antall solgte sesongkort. Så langt har klubben fra rosenes by allerede solgt over dobbelt så mange sesongkort som forrige år.

Branns dårlige fjorårssesong har gitt seg utslag på billettsalget for serievinneren fra 2007. Bergenserne kan melde om en kraftig nedgang i antall forhåndssolgte sesongkort sammenlignet med i fjor.

Vi har spurt klubbene om følgende spørsmål:

1. Hvor mange sesongkort er forhåndssolgt.
2. Hvor mange sesongkort har klubben som målsetting å selge før sesongstart.
3. Har billettprisene endret seg fra forrige sesong.

Brann:

– Per 31. januar har vi solgt 6960 sesongkort. Vi er dermed helt i rute i forhold til delmålet om å selge 7000 ved inngangen til februar, sier Dag Frode Algerøy, som er leder for privatmarkedet i Brann. Klubbens neste delmål er å få solgt ytterligere 1000 sesongkort frem mot seriestarten mot Rosenborg 20. desember.

– Vi er og optimistiske med tanke på å nå hovedmålsettingen på 8500 solgte billetter når salget slutter i midten av mai.

– Erfaringen viser at det er mange som ser an prestasjonene i sesongstarten før de eventuelt kjøper sesongkort, sier Algerøy, som kan melde om en kraftig nedgang på antall solgte sesongkort sammenlignet med fjoråret.

– Dette har vi og budsjettert med ettersom de sportslige resultatene ble som de ble forrige sesong.

Prisen for et sesongkort på Brann Stadion har økt med åtte prosent, tilsvarende den pålagte momsen, for alle som kjøpte sesongkort etter 31. oktober 2010.

Brann Stadion (Foto: Hommedal, Marit/SCANPIX)
Brann Stadion (Foto: Hommedal, Marit/SCANPIX)

Fredrikstad:

Daglig leder Per Erik Jacobsen kan fortelle om 4560 forhåndssolgte sesongkort så langt i år.

– Målet er å selge 5000 kort, men jeg drømmer om at vi får solgt ytterligere 500, sier Jacobsen til TV 2 Sporten.

Klubbene velger å ta samme betaling for kortene som de gjorde forrige sesong da laget spilte i Adeccoligaen.

– Vi gikk ned på prisen foran forrige sesong og har valgt å beholde de prisene i år. Den eneste endringen er at det er pålagt moms, noe som gjør enkelte av billettene litt dyrere.

FK Haugesund:

– Vi har forhåndssolgt og fått forhåndsbestillinger på totalt 3179 sesongkort. Vi er allerede over målsettingen vi satte oss, og har hatt en bra oppgang på salget sammenlignet med i fjor.

Prismessig er det en marginal økning på sesongkortene, sier markedssjef Asle Skjærstad.

FK Haugesund (Foto: Ness, Jan Kåre/Scanpix)
FK Haugesund (Foto: Ness, Jan Kåre/Scanpix)

Lillestrøm:

– Vi har solgt 1776 sesongkort så langt. Målsettingen vår er å selge totalt 3500 kort, sier billettansvarlig Lisbeth Tørres Blomberg. Det var stor pågang før jul, men litt dødt på nyåret. Derfor planlegger vi å sette inn støtet nå.

Vi opererer med samme pris på sesongkortene, men har foretatt en liten prisøkning på enkeltbillettene.

Molde:

– Molde kan melde om 5000 forhåndssolgte sesongkort, mens målet er å nå rundt 6500, sier Lars Outzen fra markedsavdelingen.

– I tillegg har vi 2200 kort som reservert til bedrifter. Dette er meget gode tall, sett i forhold til fjoråret hvor det kun var solgt rundt 2000 kort på samme tid.

Prisen på årets sesongkort er som i fjor, men momsen kommer i tillegg.

Molde (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/SCANPIX)
Molde (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/SCANPIX)

Odd Grenland:

– Vi har så langt fått solgt 2500 sesongkort, mens målsettingen vår ligger opp mot 4000 solgte sier billettsjef i Odd Grenland Roy Haugen. Normalt sett har vi solgt mellom 3500 og 3700 sesongkort.

Når det gjelder prisnivået ligger det i det vesentligste på samme nivå. Det eneste som har endret seg er prisen på de tre midterste feltene på langsiden som er blitt litt dyrere.

Rosenborg:

– Per dags dato er vi på samme nivå som i fjor både i forhold til antallet forhåndssolgte billetter og i forhold til hvilket ambisjonsnivå vi har lagt oss på, sier RBKs marketingssjef Erik Hernes. I fjor hadde trønderne solgt mellom 9000 og 10.000 sesongkort da Tippeligaen ble sparket i gang.

– Prisene på sesongkortene er de samme som i fjor, forteller Hernes.

Sarpsborg 08:

Daglig leder i Sarpsborg 08 kan fortelle om stor publikumsinteresse hos den nyopprykkete Tippeliga-klubben.

– Vi har så langt solgt ca. 2500 sesongkort, mens stadionet har en kapasitet på 4750. Vi vil være fornøyde dersom vi klarer å selge 3750 kort.

Prismessig har billettene økt med ca. 25 %. Vi har sett litt på hvilke priser de andre tippeligalagene opererer med, og lagt oss litt lavere, da produktene vi kan tilby er ikke like gode som mange andre.

Sogndal:

Arrangementssjef Geir Inge Heggestad tror på en dobling av antall solgte sesongkort når sogningene gjør comeback i Tippeligaen.

– Vi har solgt 1200 kort så langt, og har satt oss som mål å selge totalt 1500. I fjor solgte vi i underkant av 1000, mens i år tror jeg at vi havner på rundt 1800 solgte kort.

Prisen på sesongkortene har gått opp 400 kroner, mens familiepakkeprisen er uendret.

Stabæk:

– Vi kom i gang litt seint med salget på grunn av den uavklarte arenasituasjon, sier daglig leder Jon Tunold til TV 2 Sporten.

– Målet er å selge like mange som vi gjorde forrige sesong hvor vi endte opp på 5800 sesongkort, inkludert sponsorbilletter. Så langt har vi solgt 3500 billetter, men det jobbes på spreng for å få solgt flere.

Prisene på billettene er stort sett de samme som i fjor.

Start:

– Så langt er det solgt 3400 sesongkort, målet er å få solgt like mange som i fjor og da endte vi opp på 5000 billetter, sier administrativ leder Rune Jacobsen.

– Totalt sett går billettprisene litt ned, men det varierer noe i forhold til de ulike billettypene.

Start (Foto: Schrøder, Tor Erik/Scanpix)
Start (Foto: Schrøder, Tor Erik/Scanpix)

Strømsgodset:

– I fjor solgte vi totalt 3000 sesongkort, mens vi så langt i år har solgt ca. 2700 kort. Vi ligger dermed bra an i forholdt til å nå årets målsetting på 3300 solgte sesongkort, forteller daglig leder i Strømsgodset Erik Espeseth.

– De som kjøpte sesongkort før jul fikk rabatt tilsvarende den pålagte momsen, mens de som kjøper i år må betale med moms.

Tromsø:

Arena- og arrangementssjef John Werner Larsen kan fortelle om 2400 forhåndssolgte sesongkort på Alfheim.

– Målsettingen vår er å få solgt mer enn i fjor, det vil si over 4000 kort.

– Prisene er omtrent de samme som i fjor. Vi har gjort litt om på prissystemet slik at det blir billigere for familier som går på kamp.

Viking:

– Det er så langt solgt rett over 6500 sesongkort, så vi ligger godt an i forhold til årets målsetting som er å selge 8300 kort, forteller publikumsansvarlig Morten Ristesund-Sele.

– Ingen av sesongbillettene har økt i pris, selv om det er pålagt moms på billettene. Denne spanderer vi på publikum. I tillegg har vi innført en spesialpris på sesongkort for barn under 16 år. Dette koster kun 550 kroner.

Vålerenga:

– Vi har solgt 6609 sesongkort til nå, noe som er litt høyere enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. Vi har budsjettert litt offensivt, så vi håper at vi skal selge ca. 1500 sesongkort til, sier leder for publikum og arrangement Frida Blomgren.

Aalesund:

– Så langt har vi solgt 7800 sesongkort, forteller administrasjonssekretær Ann Kristin Aarønes.

– Klubbens mål er å selge 8000 kort, noe som er 500 færre enn i fjor.

Vi opererte med samme pris som i fjor for dem som kjøpte kort før 8. oktober i fjor. Etter det har det vært en 8 % økning på billettprisene.

Aalesund (Foto: Hjertø, Morten/Scanpix)
Aalesund (Foto: Hjertø, Morten/Scanpix)