Israel vil ha norsk PR-hjelp

Israel ønsker å bedre omdømmet internasjonalt, og vil hyre PR-byråer i europeiske land, deriblant Norge. Men ingen norske byråer har så langt takket ja til oppdraget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Israel vil ifølge landets største avis Yedioth Ahronoth hyre PR-byråer i ti av «Europas innflytelsesrike land». Landene er Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Nederland, Danmark, Sverige, Tsjekkia og Norge.

Satsingen er ventet å koste nærmere 20 millioner kroner årlig i hvert land. Hensikten er blant annet å hindre boikott av israelske varer og fremme Israels syn i konflikten med palestinerne, skriver Dagens Næringsliv.

– Israel er et særdeles kontroversielt prosjekt, sier administrerende direktør Sigurd Grytten i Burson-Marsteller.

Geelmuyden Kiese-sjef Hans Geelmuyden sier at byrået hans jobber med Amnesty International, og at det dermed ikke ville ha vært et forenlig kundeforhold.

PR-byrået Gambit H&Ks sjef Lars Erik Grønntun sier saken må vurderes grundig på grunn av restriktiv policy.

Kreab Gavin Anderson vil derimot vurdere en henvendelse som ethvert annet oppdrag. Apeland Informasjon mener temaet er vanskelig, mens First House ikke vil kommentere saken.

– Det er ingen hemmelighet at Israel har et omdømmeproblem. Vi står foran store utfordringer, sier Ivri.

– Pressens dekning av Israel i Norge er ensidig. Det er forstemmende lite snakk om Israel som et dynamisk og moderne samfunn som er blant de fremste i verden innenfor teknologi, vitenskap og kultur, sier leder for Israels venner på Stortinget, Hans Olav Syversen (KrF).

Han tror det ligger en del ubevisst engstelse for reaksjoner fra andre kunder som ikke vil bruke PR-byråene.

– Jeg trodde ikke disse byråene delte sine oppdragsgiveres syn i ett og alt, sier Syversen.

Han får støtte fra Fremskrittspartiets utenrikspolitiske talsmann Morten Høglund. Et PR-byrå må kunne velge fritt hva det vil gjøre, mener han. (©NTB)