FORHANDLER OM KONSESJON: TV 2 sjef Alf Hildrum. (Foto: Haukeland, Erlend/SCANPIX)
FORHANDLER OM KONSESJON: TV 2 sjef Alf Hildrum. (Foto: Haukeland, Erlend/SCANPIX)

Jubelresultat for TV 2

Det har aldri gått bedre for TV 2. Nå skal Alf Hildrum lage to nye tv-kanaler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en svært tung periode med knallharde kuttprosesser er TV 2-konsernet nå på offensiven. Torsdag la bedriften fram resultatet for 2010 – som viser historiske 335 millioner kroner i driftsresultat.

Samtidig benytter TV 2-sjef Alf Hildrum anledningen til å lansere planene om to nye tv-kanaler – noe som blant annet er godt nytt for sportsinteresserte nordmenn.

Lover seerne valuta for pengene

I kjølvannet av finanskrisen oppsto det krisestemning i en rekke norske mediehus. Kampen om reklamekronene ble og er fremdeles langt tøffere enn før. Men TV 2-tallene viser at selskapet tjener gode penger og er aggressive i et stadig tøffere mediemarked.

– Det er veldig hyggelig å legge frem så gode tall. Det har vært en slitsom periode for TV 2, sier Alf Hildrum til tv2nyhetene.no.

Jubeltallene gjør at TV 2 nå legger et betydelig antall nye millioner inn i norsk programproduksjon for TV 2-kanalene.

Mediekonsernet lover at den positive utviklingen i økonomien skal bli merkbar for tv-seerne.

– Vi kan love flere gode programmer. Vi skal bruke mer penger på å produsere programmer i 2011 enn tidligere.Det blir underholdning, men også drama, aktualitet og sport. Seerne setter pris på norske programmer, sier Hildrum. Men han understreker at det fortsatt blir innkjøpte programmer og serier fra utlandet.

Det er i tillegg ansatt en rekke nye medarbeidere i TV 2 det siste halve året.

Se intervju med TV 2-sjefen i videovinduet nederst i artikkelen.

MEDIEHUSET TV 2 består i dag av en rekke tv-kanaler, samt nettstedet tv2.no og TV 2 Sumo. (Foto: TV 2)
MEDIEHUSET TV 2 består i dag av en rekke tv-kanaler, samt nettstedet tv2.no og TV 2 Sumo. (Foto: TV 2)

To nye kanaler

For å markere den økte optimismen i mediekonsernet, avslører TV 2-sjefen at bedriften kommer til å lansere to nye tv-kanaler.

Den ene kanalen velger Hildrum foreløpig å si minst mulig om. I fjor lanserte TV 2 underholdningskanalen Bliss. Hildrum sier foreløpig at det er snakk om en ny nisjekanal, uten at han vil avsløre hva slags kanal dette er foreløpig.

– Nei, det vil jeg vente med, sier TV 2-sjefen.

Sportsnyheter døgnet rundt

Den andre planlagte kanalen ønsker han derimot å si langt mer om. Sportsinteresserte kan vente seg en gullalder innen levende sportsbilder i Norge, skal vi tro ambisjonene.

Inspirert av TV 2s vellykkede satsingen på Nyhetskanalen, er Hildrum og hans folk i full gang med å planlegge en egen sportskanal, bygget etter de samme prinsippene som TV 2 Nyhetskanalen.

Innholdet vil i stor grad basere seg på de omfattende rettighetene mediehuset i dag besitter, som norsk og engelsk fotball, håndball og sykkel. I tillegg har TV 2 Sporten tilgang til nyhetsklipp fra en rekke idretter i Norge og internasjonalt.

– Det er stor entusiasme i TV 2 Sporten for dette prosjektet. Sportsinteressen i Norge er stor, og dette vil være et unikt tilbud som vi håper kan få bred distribusjon, sier Bjørn Taalesen i TV 2.

I første omgang vil sportskanalen bli distribuert via TV 2s web-tv, TV 2 Sumo. Men mediehuset er i samtaler med noen distributører om kanalen og det virker ifølge konsernledelsen som at interessen er stor.

TV 2 undertegner en ny avtale om kringkasting med Kulturdepartementet i dag.
TV 2 undertegner en ny avtale om kringkasting med Kulturdepartementet i dag.

– Klar for fremtiden

Totalt omsatte TV 2 for hele 2,7 milliarder kroner i fjor, noe som er en vekst på 11 prosent. Hildrum mener det historiske overskuddet skyldes en omfattende forretningsutvikling og de store omstillingene selskapet gjennomførte i 2008 og 2009.

– TV 2 har nå gjenvunnet den økonomiske handlefriheten, noe som er betingelse for å kunne konkurrere i et stadig tøffere marked. Vi har utviklet selskapet til å være godt posisjonert og særdeles godt rustet for fremtiden. TV 2 er nå et stort multimedialt mediehus, sier TV 2-sjefen.

Tjener på mer enn reklame

Han forteller at fra å være finansiert utelukkende av reklame, har mediehuset skaffet seg flere inntektsbein å stå på:

– Vi får midler tilbakeført fra distributørene av de inntektene de får fra seerne, Og vi har skapt brukerinntekter gjennom sportskanalene, senest på Premier League som vi skaffet oss i 2010. På noen få måneder har vi fått 150.000 abonnenter som vil betale for å se engelsk fotball, det er langt mer enn forventet, sier Hildrum.

Se hele intervjuet i videovinduet under:

490166