DUPPET AV: SAS kapteinen duppet av mens styrmannen var på do. Dermed var det bare autopiloten som hadde kontroll over flyet. (Foto: ODD ANDERSEN/Afp)
DUPPET AV: SAS kapteinen duppet av mens styrmannen var på do. Dermed var det bare autopiloten som hadde kontroll over flyet. (Foto: ODD ANDERSEN/Afp)

SAS-kaptein sovnet mens styrmannen var på do

Bare autopiloten hadde kontroll i SAS-flyet på vei fra København til Stockholm.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Boeing 737 800-maskinen fra SAS med kabinen full av passasjerer ble bare kontrollert av autopiloten da kapteinen sovnet. Kapteinen våknet ikke igjen før styrmannen, som hadde vært på do, ringte på den armerte døren slik at han kunne slippe inn igjen i cockpiten.

Det er VGs papirutgave som har fått tak i en intern rapport fra flyselskapet om den oppsiktsvekkende hendelsen som skjedde i fjor.

Våknet desorientert

Kapteinen som sovnet av, skal ha forklart i rapporten at han bare hadde sovet tre og en halv time da han sto opp for å gå på jobb klokken 03.30 den aktuelle dagen.

Arbeidsdagen inneholdt fem interskandinaviske ruter. Det var på den fjerde turen mellom København og Stockholm at kapteinen duppet av.

Da annenpiloten signaliserte med ringeklokken på den armerte døren at han ville inn igjen i cockpiten, våknet kapteinen helt desorientert og fant ikke knappen som skulle åpne døren siden han nylig hadde begynt å fly denne 737-maskinen.

– Reglene er for drøye

Flygesjef Bjørn Granviken i SAS bekrefter hendelsen overfor avisen uten å utdype mer hva som skjedde. Flygeren er anonym i rapporten som egentlig er ment for intern bruk av flygerne i selskapet.

Leder for SAS-flygernes forening, Jens Lippestad, sier til VG at piloter har plikt til å si ifra hvis det er fare for at de kan sovne i luften. Han mener at dagens regelverk er for tøyelig i forholdt til hvor mye flygerne kan bli pålagt å arbeide.

– Reglene er for drøye, sier Lippestad til VG.