sunn mat FERDIG (Foto: Colourbox)
sunn mat FERDIG (Foto: Colourbox)

Nordmenn spiser sunnere enn før

Nå kommer det flere sunne produkter i butikkhyllene.

1. februar dukket hundrevis av nye varer opp i butikkene. Sunne produktkonsepter, som Yt og Skyr, blir i år å finne med et utvidet assortementet i butikkhyllene.

– Våre matvarer er i kontinuerlig endring. Vi har fått mye mer kunnskap på før. Da stiller vi også nye krav til hvilke matvarer vi ønsker å ha i dagligvarebutikken, sier SIFO-forsker Annechen Bahr Bugge.

Ifølge Bugge har kostholdsutviklingen i Norge veldig mange positive trekk. Vi har aldri spist bedre enn vi gjør i dag: Matassortementet er stort og variert, og vi spiser mindre fett enn tidligere. Forbrukerne har i økende grad blitt mer opptatt av helse og sunnhet.

– Derfor overrasker det meg ikke at sunne produkter er blant de store suksessene, sier Bugge.

Se vår reporter Bjarte Ragnhildstveit lodde stemningen for de nye varene her:

489609

Utvider de sunne produktseriene

Konserndirektør i Tine marked, Hege Holter Brekke, forteller at Tine hele tiden jobber med å komme med fornyelser av produktene sine.

– Vi jobber veldig tungt i forkant for å være trygge på at det vi kommer til markedet med vil lykkes, bedyrer hun.

Produktserien Yt, en serie med produkter skreddersydd for trening,har vært en suksess. Nå utvider de produktkonseptet:

– Vi kommer gjennom året med flere nyheter i serien, informerer Brekke.

Yt var Tines store satsning i 2010. Årets storsatsning er en ny, mer fyldig variant av Norvegia.

– Den kan være et alternativ til hverdagsosten. Forhåpentligvis så treffer vi også de forbrukerne som ønsker en mer smaksrik ost, sier Brekke.

7 av 10 nye produkter forsvinner igjen

Ifølge SIFOS undersøkelser er bare tyve prosent av Norges befolkning ganske elller meget interessert i å prøve nye produkter.

– Det aller viktigste for oss er graden av gjenkjøp, sier Kine Søyland, informasjonssjef i Norgesgruppen.

Det lanseres mange nye produkter hvert år. Mange kunder er veldig nysgjerrige, og vil gjerne prøve nye produkter. Det som er avgjørende for hvorvidt et produkt skal fortsette å være i hyllene, er om folk kjøper produktet om igjen.

– Hvis du kjøper varen én gang og aldri igjen, er ikke interessen der. Da er verken vi eller industrien tjent med at produktet fortsetter å ligge i hyllene, sier Søyland.

Rundt 7 av 10 nylanserte produkter forsvinner fra hyllene igjen.

– Vi ønsker jo ikke at de produktene vi lanserer ikke skal lykkes. Men det er en del av gamet at noen av dem forsvinner igjen, avslutter Brekke.