Helsedirektoratets kostholdsråd gjelder halvparten av befolkningen: De som ikke ønsker å gå ned i vekt.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Helsedirektoratets kostholdsråd gjelder halvparten av befolkningen: De som ikke ønsker å gå ned i vekt. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Helsedirektoratets kostråd gjelder kun de friske.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Helsedirektoratets kostråd gjelder kun de friske. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Ris eller poteter? Smør eller olje?

Vil du ned i vekt bør du unngå Helsedirektoratets kostråd, mener professor.

I går presenterte Helsedirektoratet de nye kostrådene. Der anbefales det blant annet grove kornprodukter og nøtter.

– Ikke noe for deg som skal ned i vekt, sier Birger Svihus, professor i ernæring ved Universitetet for miljø - og biovitenskap.

LES OGSÅ: – Dropp frokosten!

Ikke for de fete

Nasjonalt råd for ernæring har jobbet i fem år med rapporten, som skal danne grunnlaget for myndighetenes nye råd til deg og meg. Professoren mener rådene ligner de vi allerede har, og ikke inneholder noen overraskelser.

Svihus reagerer på at det ikke gis noen råd til overvektige folk eller folk med diabetes 2.

– Nå som nesten halvparten av den voksne befolkningen er overvektige må det være fokus på dette, sier Svihus til God morgen Norge.

Helsedirektoratet anbefaler å spise nøtter daglig. Nøtter er energirike - og fetende.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Helsedirektoratet anbefaler å spise nøtter daglig. Nøtter er energirike - og fetende. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Fetende nøtter

Han mener man i større grad bør unngå energirike matvarer. Eksempelvis er kornprodukter er energirike, selv om de er såkalt sunne.

– Grove kornprodukter må man ikke spise for mye av. Da risikerer man et overvektsproblem, sier han.

Han reagerer også på at Helsedirektoratet anbefaler folk å øke nøtteinntaket, som er energitette matvarer.

– Helsedirektoratet burde påpeke at nøtter, kornprodukter og brød er fetende. Spis grønnsaker og magert kjøtt istedet, anbefaler han.

Helsedirektoratets kostråd gjelder kun de friske.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Helsedirektoratets kostråd gjelder kun de friske. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Endret livsstil

Ifølge professoren har rådene vært stort sett like de siste 40 årene, mens vår livsstil har endret seg betraktelig.

– De fleste av oss har et lavere fysisk aktivitetsnivå. Dette synes jeg kostholdsrådet bør ta inn over seg, sier han.

LES OGSÅ: 22 kilo mindre på et år

Ris eller poteter? Smør eller olje?

Vet vi hva som er sunt? Vi spurte folk på gata. Se hva de svarte her!

Poteten er «ute» som en av 5 om dagen. Men hva er sunnest: poteter eller ris?

– Helt klart poteter! Poteter har lav energikonsentrasjon. Du får ikke i deg så mye energi som gjør deg feit. Poteter gir god og langvarig metthetseffekt og inneholder mer vitaminer, sier Svihus.

Uheldig tidspunkt

Elizabeth Hartmann er daglig leder i Siste Skrik kommunikasjon og mener at tidspunktet for Helsedirektoratets råd er uheldig.

– Vi er midt inne i slanketiden. Rådene fra Helsedirektoratet drukner i støy av veldig mye annet, sier Hartman.

LES OGSÅ: – Christer og Frode har kommet ut av latsabskapet

For de friske

Rune Blomhoff er professor og har ledet arbeidet med kostholdsrådene. Han understreker at disse rådene er ment for en frisk befolkning. Rådene skal forebygge livsstilssykdommene hjerte- og karsykdommer, diabetes og enkelte typer kreft.

– Det er viktig med et klart budskap til de som har sykdom, men disse rådene gjelder de friske, sier han til God morgen Norge.

Nesten halvparten av befolkningen er enten overvektig, eller vil ned i vekt. For disse gjelder ikke alle Helsedirektoratets kostråd.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Nesten halvparten av befolkningen er enten overvektig, eller vil ned i vekt. For disse gjelder ikke alle Helsedirektoratets kostråd. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Her er hovedpunktene i rådene for et sunt kosthold

- Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

- Spis grove kornprodukter hver dag.

- La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

- Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

- Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt. (Maks 500 gram rødt kjøtt i uka)

- Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

- Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.

- Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

- Velg vann som tørstedrikk.

- Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.