SPIS GRØNT: Det er rådene fra helsemyndighetene. (Foto: BJØRN SIGURDSØN/Scanpix)
SPIS GRØNT: Det er rådene fra helsemyndighetene. (Foto: BJØRN SIGURDSØN/Scanpix)

Mindre rødt kjøtt og mer grønnsaker og frukt

Spis mer grønnsaker, frukt og bær, og begrens porsjonene med rødt kjøtt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er blant rådene helsemyndighetene gir for et sunnest mulig kosthold.

– Ikke slankeråd

De nye nasjonale kostrådene er utformet for å forebygge sykdom. De er derfor ikke rene slankeråd eller råd tilpasset grupper som lider av kroniske sykdommer, men befolkningen som helhet for at flertallet skal unngå kroniske lidelser.

Potet ikke lenger en av fem

Og de nye nasjonale kostrådene går fortsatt ut på at vi bør spise fem porsjoner frukt, grønnsaker og bær om dagen. Men i motsetning til tidligere, er ikke lenger poteten én av de fem.

– Men vi har rett og slett ikke god nok dokumentasjon til å si noe om sammenheng mellom poteter og kronisk sykdom. Derfor kan vi ikke anbefale den som én av de fem, sa han da rådene ble lagt fram i Helsedirektoratet mandag.