Norges muslimer byr på te

I mars åpner mange av landets muslimske innbyggere dørene og byr på te. En kampanje i regi av Antirasistisk Senter har som mål å skape kulturforståelse mellom muslimer og majoritetsbefolkningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antirasistisk senter står bak kampanjen «Tea time», som starter i uke ti. Allerede nå har gruppens Facebook-side fått over 2.400 tilhengere, skriver Dagsavisen.

– Vi har startet denne kampanjen fordi vi ønsker å vise et annet bilde av muslimer enn det som vanligvis tegnes i media. Vi vil bidra til at nordmenn får litt mer kunnskap om muslimer i Norge, sier Antirasistisk Senters leder Kari Helene Partapuoli.

Kampanjen har vunnet en reklamekonkurranse og fått gratis visning i TV, radio og aviser til millionbeløp.

– Vi har kanskje litt håpløse mål. Vi ønsker å nå hele majoritetsbefolkningen i Norge, og særlig dem som ikke har muslimer i omgangskretsen og dem som aldri har vært hjemme hos muslimer før, sier Partapuoli.

Nøkkelpersoner i de fleste muslimske miljøene er blitt kontaktet, og ifølge Partapuoli er det en enorm vilje til å åpne hjemmene.

– Det er mange som ønsker å vise et annet bilde av muslimer, sier hun. (©NTB)