Veiene er tildels av en slik beskaffenhet at norske gang  og sykkelveier er som en motorvei i sammenligning. (Foto: Benny Christensen)
Veiene er tildels av en slik beskaffenhet at norske gang og sykkelveier er som en motorvei i sammenligning. (Foto: Benny Christensen)

Hadde du våget å gi full gass her?

Sånn er det å kjøre rally på smale fjellveier i Alpene.

Stadig tikker det inn fine bilder på mail fra Broom-Benny, som for øyeblikket farter rundt i området rundt Valance i Frankrike sammen med kamerat Olav Folke Hauge. Broom-teamet i Rallye Monte Carlo Historique fosser fram med tung gassfot, men vet også å sette pris på livets goder – innimellom.

– Hallo Benny, har du tid et øyeblikk?

– Hei Tore. Ja da, jeg sitter her og koser meg med et glass rødvin. Venter på biffen, skjønner du.

– Hm. Ja. Kanskje et dumt spørsmål, men dere har det fortsatt bra?

Fornøyde med piggdekk-valget

– Ja da. I dag har vi hatt en kjempedag her nede. Alt har gått som det skulle, sier Benny, og legger til at det ikke har vært like grei skuring helt siden vi snakket med gutta fredag kveld.

Da var de på vei ut av piggfrie Tyskland og slet med avgjørelsen om de skulle legge på sine norske piggdekk med ikke helt typegodkjente pigger, eller forsøke seg på fjellovergangen til Monaco på de piggfrie.

benny-skifter-hjul
benny-skifter-hjul

– Vi kastet på piggdekkene, og har vært fornøyde med at vi tok det valget. Ingen har reagert noe på dem. Det var rimelig guffent føre på en del av veien, og det har vært mye episoder her. Mange har kjørt ut, og det er mange biler med knuste lykter, bulker og gaffatape. Dette går jo på offentlig vei, så man må jo faktisk være klar for å møte biler over alt. Og veiene er så smale og krokete enkelte steder at en norsk gang- og sykkelvei er bra i sammenligning, forteller vår egen rallyfører.

– Så det er ikke bare biff og rødvin, nei?

– Nei, dette har vært mye tøffere enn jeg hadde trodd. Mye nærmere et skikkelig rally enn et "challenge", sier han.

Kartleser Olav Folke Hauge drar opp hetta for å unngå plaskregnet etter ankomst i Monaco før helgen. (Foto: Benny Christensen)
Kartleser Olav Folke Hauge drar opp hetta for å unngå plaskregnet etter ankomst i Monaco før helgen. (Foto: Benny Christensen)

I helgen startet de virkelige utfordringene. Da startet fartsetappene oppe i fjellene, og det ble med ett mer alvor over oppgaven med å ratte den vakre Peugeot-coupeen rundt knauser og steingjerder uten å sette hverken eget eller andres liv i fare.

Les også: Knut Chr. Hallan har seks klasseseire i RMC

Nære på nærkontakt

Etter at vi snakket med dem sist har det gått unna på til dels skummelt underlag, og i et par tilfeller har det vært nære på at det smalt. Benny priser seg lykkelig over at både teamet og den klassiske bilen fortsatt er like hele, og ikke sitter klistret i fronten på hverken en lokal Citroën XM eller en snøplog.

Peugeoten er fremdeles velvilligheten selv. Bare én gang har den fusket – da var det en ettermontert startknapp som feilet, og bilen måtte dyttes i gang.

– Men du, ikke skriv "fartsetappe". Det heter "regularities". Vi skal jo liksom ikke kjøre fort, vet du, ettersom det går ute på veien dette her, sier Benny etter å ha tenkt seg om litt.

– Nei, ok. Men i praksis er det vel en fartsetappe?

Setter redskapen på prøve

– Ja, ja. Her går det unna. Og det skjer litt av hvert med de gamle bilene på de farlige veiene her. Det er jo stup omtrent rett ned på den ene siden. Vi så for eksempel en utforkjøring i går – det vil si det var Folke som så den. "Hold øynene på veien, dette bør ikke du se", sa han til meg. Det var et "hull" i snøplogkanten og bremsespor ut. Jeg lurer på hvor langt ned i dalen den bilen endte opp, sier Benny med antydning til frykt i stemmen.

På startstreken før en fartsetappe i fjellene rundt Valance, Frankrike.
På startstreken før en fartsetappe i fjellene rundt Valance, Frankrike.

Mange bruker den gamle og verdifulle redskapen både respektløst og hardt, og Benny rister litt på hodet over en del av det som han ser pågår rundt seg.

– Det er mye pengesterke folk med her som helt klart ikke er så nøye på det, konstaterer han.

– Men ingen alvorlige ulykker så langt?

– Nei, vi har ikke hørt om noe. De norske har klart seg greit, noen kjører veldig bra og noen har brutt med problemer, men uten skader så vidt vi vet.

LES OGSÅ: Byr seks millioner for gammel Peugeot

Klatrer i sammendraget

– Tilbake til utviklingen i løpet, dere har hatt flyt i dag, altså?

– Ja, i dag gikk det greit. Men fartsetappene begynte helt jævlig for vår del. Vi overså et kryss og kjørte helt feil en god stund. Var for opptatt av å se på omgivelsene. Deretter hadde vi et par bra etapper, før vi på en etappe kom bak en engelskmann i en Jaguar E-type med brede, piggfrie dekk. På det føret var det helt på trynet, og han kjørte supersakte. Ikke slapp han forbi heller, så jeg er sikker på at han har merker i bakfangeren sin etter ekstralysene våre. Skikkelig usportslig, forteller Benny.

– Han fikk høre det på noen kontroller, går jeg ut fra?

– Nei, jeg klarte å la være å si noe. En del av de andre sa at hvis det hadde vært dem, så skulle han fått høre det.

– Dere har jo blitt mobbet for å kjøre "gentlemans-racer", da hører vel en viss overbærenhet med?

– Jo da. Men om vi ender på 213. plass eller 230. plass har ikke noe å si. Hadde vi vært ute etter å vinne dette her så hadde jeg nok ikke tatt det så pent ...

Litt kultur underveis: Stopp utenfor et Peugeot-museum, der den sjeldne 504 coupeen selvsagt vakte stor oppsikt. (Foto: Benny Christensen)
Litt kultur underveis: Stopp utenfor et Peugeot-museum, der den sjeldne 504 coupeen selvsagt vakte stor oppsikt. (Foto: Benny Christensen)

– Men etter en strøken dag som i dag må dere klatre litt på sammendraget også, eller?

– Ja, vi har faktisk jobbet oss opp fra en 254. plass til å begynne med - til en 227. plass nå. Hadde bare rallyet vært langt nok, så hadde vi vunnet!

Fornøyde med innsatsen

– Behold den tanken, Benny! Det er vel noen utfordringer igjen også?

– Ja, nå spiser vi middag og så skal vi få oss en god natts søvn på hotellet før den berømte Col de Tourin-etappen tirsdag. Nå blir det et slitsomt døgn, før det hele er over og vi ender opp i Monaco igjen natt til onsdag. Så er det fram med smokingen og full galla, før vi vender snuta hjemover.

– Har dere rukket å tenke på om dette har svart til forventningene?

– Ja, det har vært en opplevelse. Slitsomt, men utrolig moro. Og hvis vi klarer å komme gjennom det neste døgnet slik at både vi og bilen kan kjøre opp på podiet helskinnet når vi er fremme ved målgang, da regner vi det som at vi har vunnet, sier Benny, idet biffen lander på bordet foran ham.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Nervøst dekkvalg før fjellklatringen startet