Å kjøre over startrampa ved starten var virkelig stort. Det er noe jeg aldri kommer til å glemme, sier Benny. Nå begynner det etter hvert å bli mer alvor for Broom teamet.
Å kjøre over startrampa ved starten var virkelig stort. Det er noe jeg aldri kommer til å glemme, sier Benny. Nå begynner det etter hvert å bli mer alvor for Broom teamet.

Mot skjebnevalg for Broom-teamet i Rallye Monte Carlo

Hvordan kommer man seg best over Alpene?

Spiriten er på topp, og forventningene fortsatt høye hos Broom-teamet som for tiden gjør veiene i de mer sentrale strøk av Europa utrygge.

Broom-Benny og kamerat Olav Folke Hauge stormer frem i Rally Monte Carlo Historique - så langt uten problemer av noe slag.

Men det kan endre seg, frykter de.

- Skikkelig tivoli!

- Hvor er dere nå?

- Nå er vi i gang med en skikkelig helvetesdag. Fra vi startet i Dresden på formiddagen i dag kommer det til å gå rundt 30 timer før vi får en ny sjanse til å sove litt når vi er fremme i Monaco. Men vi rekker noen korte pauser innimellom. Nå har vi akkurat stoppet i Baden Homburg, og fått strekket litt på oss. Spist litt. Og sett litt på livet i gatene, sammenfatter en rolig og munter Benny når vi ringer ham fredag kveld.

Gatene i Baden Homburg er fulle av folk, boder og et yrende folkeliv i anledning rallyet, og gutta passer på å suge til seg inntrykkene når de gjør små stopp underveis.

- Det er skikkelig tivoli her, sier Benny begeistret.

- Så det er ikke så fryktelig hardt å være rally-stjerne?

Mobbes for "sports-cruiser"

- Neeei, men de andre mobber oss litt på grunn av bilen...

Den forførerisk vakre, men også presumptivt lunefulle Peugeot 504 Coupeen, har fungert helt upåklagelig så langt, og Broom-teamet krysser fingrene.
Den forførerisk vakre, men også presumptivt lunefulle Peugeot 504 Coupeen, har fungert helt upåklagelig så langt, og Broom-teamet krysser fingrene.

- Peugeoten? Har de meget omtalte sylinderforingene begynt å røre på seg?

- Nei, nei. Alt er som det skal være, selv om gammel bil med litt lav spenning i kombinasjon med gule, franske lys ikke er optimalt når det er mørkt og det yrer. Nei, det er de som kjører hardcore sportsbiler som synes vi har det for behagelig. De kaller bilen vår for en "sportscruiser".

- Hehe, har dere fått et "frøken-stempel"?

- Vi har jo ikke baksete vi heller. Og vi har bur og firepunktsseler og greier. Men det er visst på grunn av at vi har latt gulvteppet ligge at de mobber oss. Vi har det visst for stille inne i bilen, forklarer Benny.

Les også: Han satte Monte Carlo på kartet

Uten uhell så langt

Men gutta tar det ikke så tungt. Tvert imot. Bilen gir dem noen fordeler som de forsøker å benytte seg av. Når premiene deles ut vil ingen være opptatt av om man har kjørt med gulvteppe eller ikke, tror de. Og på de rene transportetappene på fine veier er det veldig fint å ha en behagelig gammel luksus-coupe med femtrinns kasse. Da sliter de som har valgt å kjøre 2CV med å henge med.

Så langt har de hatt et fint driv gjennom Polen og Tyskland. Det er ikke så mye man kan få gjort galt i denne delen av rallyet, bare man treffer med navigeringen.

- Vi har hatt et par i overkant bråkjekke u-svinger i noen lyskryss. Et par tut og noen langfingre fra våre sentraleuropeiske medtrafikanter. Ikke noe verre, sier Benny.

- Godt å høre. Men du nevnte innledningsvis at det blir mer spennende nå?

Firkantet pigg, firkantede regler

- Ja, før vi kommer frem til Monaco om ganske nøyaktig et døgn må vi foreta et viktig valg, som vi gruer oss litt til. I Annecy i Frankrike må vi bestemme oss for om vi skal kjøre over fjellet på de piggfrie vinterdekkene vi har på nå, som vi måtte ha på grunn av piggforbudet i Tyskland, eller om vi skal skifte over til piggdekkene vi har med oss. Oppe i fjellene er det garantert både snø og is.

Rally Monte Carlo Historique er synonymt med folkefest i de byene løpet passerer. Gutta rekker å få med seg en del inntrykk under korte stopp, som her i Baden Homburg.
Rally Monte Carlo Historique er synonymt med folkefest i de byene løpet passerer. Gutta rekker å få med seg en del inntrykk under korte stopp, som her i Baden Homburg.

- Høres ikke ut som noe vanskelig valg i så fall?

- Jo, det er det. Vi kjøpte nemlig svindyre piggdekk over disk hjemme i Norge, og nå har vi funnet ut at de ikke er lovlige her nede. Visstnok på grunn av at det er firkantede pigger i dem.

- Og reglene blir tolket like firkantet?

- Ja... eller, det vet vi jo ikke ennå. Vi må velge om vi skal ta sjansen på de piggdekkene og risikere straffepoeng, eller i verste fall å bli disket og sendt hjem. Det er jo lite fristende når vi har betalt 100.000 kroner for å få være med på dette her, forklarer Benny.

Værmeldingen for dagene fremover er lovende. Kaldt og tørt. Det vil trolig være det minste av alle tilgjengelige onder dersom de velger å krysse fjellet på piggfrie dekk. Men noen enkel overfart blir det uansett ikke, tror de.

Fremdeles optimister

- Vi har snakket om dette en stund allerede, og vi vet virkelig ikke hva vi kommer til å gjøre.

- Men dere har noen timer igjen før dere er der. Da går dere jo i hvertfall ikke tom for samtaleemner på veien, trøster vi.

- Nei, du kan si det sånn. Men for all del, stemningen er topp her i bilen, og du må skrive at vi har det moro, sier Benny.

Optimismen slår inn igjen.

- Skal jeg gjøre. Vet dere noe om hvordan dere ligger an ennå, da?

- Nei, foreløpig er det så lite som skiller, så du kan vel si at vi ligger på delt førsteplass med 70-80 andre. Det blir noe annet når vi begynner på fartsetappene etter hvert, sier Benny forventningsfullt.

Les også: Optimister også før starten i Warszawa