Avtroppende redaktør i VG, Bernt Olufsen sender et smil til sin etterfølger, Torry pedersen (Foto: Roald, Berit)
Avtroppende redaktør i VG, Bernt Olufsen sender et smil til sin etterfølger, Torry pedersen (Foto: Roald, Berit)

Bernt Olufsen: – Ingenting opptar nordmenn så mye som været

Avtroppende VG-redaktør har prøvd å sette temaer på dagsorden i 17 år, men fortsatt er det været som vinner

Bernt Olufsen har jobbet i Verdens Gang siden 1979. På ti år steg han jevnt i gradene, og ble vaktsjef, redaksjonssekretær og så redaksjonssjef. I 1994 ble han redaktør, og ni år senere nådde avisen et rekordopplag på 419 998 daglig.

17. januar 2011 varslet han at han går av som redaktør i norges største avis.

– Jeg syns det har vært veldig mye oppmerksomhet rundt redaktørskiftet mitt. Ufortjent mye, sier Olufsen, som har vært temmelig usynlig i offentligheten under alle de årene som redaktør.

– Jeg har ikke hatt noe behov for å løpe fra studio til studio og mene noe om alt mulig, nei. Jeg har for stor respekt for sakene til å gjøre det, sier han.

– Viktig å sette dagsorden

Men han innrømmer han tidvis var nødt til å gå ut i mediene.

– Noen ganger har det vært nødvendig å tre frem fra skyggene for å forsvare avisen. Det er en redaktørs jobb å gjøre det.

En redaktørs jobb slutter ikke der. For Olufsen har det vært viktig å være synlig innad i VG.

Bernt Olufsen som ung (43) redaktør i VG i 1997.  (Foto: BJØRN SIGURDSØN PHRASEA, © jk)
Bernt Olufsen som ung (43) redaktør i VG i 1997. (Foto: BJØRN SIGURDSØN PHRASEA, © jk)

– Det er viktig å prøve å lede redaksjonen mot å sette dagsorden for det som er folkelig og det som er det offentlige ordskiftet og det folk debatterer rundt lunsjbordet hver dag. Forklare vanskelige ting på en måte som flest mulig kan forholde seg til.

– Det har vært en spesialitet for VG å folkeliggjøre vanskelige temaer.

Været vinner

Men det er ikke kun vanskelige temaer folk er opptatt av. Olufsens etterfølger, Torry Pedersen, har uttalt at den avisen som ofte selger mest er den som kommer på sommeren og varsler godværet.

– Ja, det er vel ikke noe annet tema som opptar nordmenn så mye som været. Hvis det har veldig dårlig vær lenge, så har alle store forventninger. Det utløser stor interesse, innrømmer Olufsen.

– «Feil» å stikke seg ut

Mediene har tidvis fått kritikk for å gå i flokk etter de samme nyhetene, og slipper ofte de samme meningsytrerne som slenger seg på bølgen. Olufsen har også merket seg dette.

– Det er litt mye av det. Kanskje litt for mye. Man sier gjerne det at man skal ha mangfold i medieverdenen og at man vil ha forskjellige ting. Men er det noen som stikker seg ut og mener noe annet, så blir det fort uglesett. Det kan man for eksempel se i Treholt-saken. Er det noen kommentatorer som mener noe annet enn det som er det politisk korrekte, så blir det nærmest «feil», sier han.

Ønsker betaling for nettavisene

Det er knyttet stor spenning til hvordan internettrevolusjonen vil påvirke medieverdenen. Nå får millioner av nordmenn sine nyheter på nettet, og dette er en utfordring for papiravisene. Enkelte har hevdet at papiravisene kommer til å forsvinne helt. Siden toppåret 2003 har opplaget til VG blitt nesten halvert.

– Papiravisene vil fortsette å gå noe tilbake, selv om vi kommer fortsatt til å ha papiraviser i mange, mange år fremover. Men det er kolossalt dyrt å drive god journalistikk, så det gjelder å sikre inntektene uansett hvilken kanal vi publiserer i. Nå gjelder det å finne på betalingsmodeller som gjør at leserne betaler også for digitalt innhold, varsler Olufsen.

Ifølge Olfusen står lokalavisene derimot veldig sterkt.

– Det er de avisene som klarer seg aller best akkurat nå.

20 mann på Orderud-saken

Han sier at selv VG er noen ganger nødt til å ta tøffe prioriteringer med tanke på hva de skal velge. Eksempelvis brukte VG opptil 20 journalister på å dekke Orderud-saken.

– Noen ganger velger vi noen få saker og gjør dem ordentlig, fremfor å gjøre alle sakene halvbra, sier Bernt Olufsen.

Selv om Olufsen går av, blir han fortsatt en mann å regne med i medieverdenen. Verdens Gang eies av Schibsted ASA, som også eier Aftenposten og E24 og har betydelig eierskap i en rekke andre aviser, som Adresseavisen og Fædrelandsvennen. Olufsen skal nå være rådgiver for administrerende direktør i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal.