grynergaard (Foto: Forbrukerombudet)
grynergaard (Foto: Forbrukerombudet)

Ny klagerekord for Forbrukerombudet

Over halvparten av klagene som kom inn til Forbrukerombudet i 2010, gjaldt uønsket reklame. Forbrukerombud Gry Nergård lurer på om den nye markedsføringsloven fra 2009 er for snill.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I alt fikk Forbrukerombudet inn 8.449 skriftlige klager i fjor, 122 flere enn i forrige rekordår, 2009. Mer enn halvparten av klagene gjaldt telefonselgere, reklame via e-post og SMS uten forhåndssamtykke fra mottakerne, samt levering av uadressert reklame og gratis aviser til forbrukere som har reservert seg mot dette.

– For snill

Forbrukerombud Gry Nergård er skuffet:

– Vi hadde håpet at klagetallet på uønsket reklame spesielt ville gå ned i 2010, da den nye markedsføringsloven fra 2009 innførte nye regler som skulle gjøre situasjonen bedre for forbrukerne på disse områdene. Det er imidlertid all grunn til å stille spørsmål om lovendringene var gode nok, sier hun NTB.

Antall klager som gjaldt strøm ble nesten tredoblet fra 2009 til 2010. Hovedårsaken var problemer med leverandører som krever forskuddsbetaling av strøm.

Mobiltjenester

En annen stor klagepost på statistikken gjelder levering av mobile innholdstjenester kunden ikke har bedt om og øvrige problemstillinger knyttet til markedsføring og bruk av mobiltelefon. (©NTB)