Mercedes SLS: Super-cabrioleten snart helt avkledt

En av verdens heftigste sommerbiler er nå på vintertest: Se spionbildene:

Mercedes SLS Cabrio 003 (Foto: Scoopy)
Mercedes SLS Cabrio 003 (Foto: Scoopy)

Bare noen ørsmå detaljer er fremdeles skjult for verden i den særdeles langtrukne, automobile stripteasen som Mercedes-Benz har lagt opp til med sin kommende SLS Cabrio.

Bildene vi her presenterer er ferske fra våre spionfotogravfvenner i Scoopy, og uten at det følger med stedsangivelse, går vi ut fra at de er tatt under vintertestingen som har pågått i Nord-Sverige den siste tiden.

Ifølge andre "spionrapporter" har bilene vært mishandlet på snø og is i temperaturer helt ned til 30 minus, og igjen har man fått bedre inntrykk av hvordan bilen vil se ut når den er klar for lansering.

Mercedes SLS Cabrio 001 (Foto: Scoopy)
Mercedes SLS Cabrio 001 (Foto: Scoopy)

Stadig mindre å skjule

Helt tilbake i 2009 så vi de første bildene av SLS Cabrio, da med tykk padding og forvillende klistrestriper over stort sett hele bilen. I senere tid er det stort sett bare utseendet på selve cabriolet-toppen og dørene som har vært skjult i særlig grad, og disse bildene er de første vi har sett hvor man får et noenlunde umaskert inntrykk av hvordan caben og karosseriet rundt vil bli seende ut.

Cabriolettoppen ser ikke overraskende både stram og tight ut, og markerer på mange måter en statusmessig "revansje" for stoff-cabrioletene.

Mercedes-Benz skal ha skippet en foldbar ståltak-konstruksjon av plasshensyn, og med tradisjonelt stoff-tak har man også kommet i den posisjon at den åpne bilen faktisk kan bli litt lettere enn coupeen. Det er dog mer på grunn av at gullwing-konstruksjonen på coupeen er tung enn at cabriolet-konstruksjonen er spesielt lett, påpeker noen av kommentatorene på nettet.

Mercedes SLS Cabrio 002 (Foto: Scoopy)
Mercedes SLS Cabrio 002 (Foto: Scoopy)

Motorrom med muligheter

Lys, grill og luftinntak blir også stadig mindre skjult, konstaterer Scoopy i meldingen som følger bildene. Og så langt vi klarer å se ligger det ikke an til store overraskelser her, SLS Cabrio ser ut til å være temmelig identisk med sin "Gullwing-bror" i både detaljer og generell styling.

Intet er sagt om det tekniske, men alle går ut fra at SLS Cabrio vil bli bestykket med samme motor og drivverk som coupeen.

Den særdeles lange og kraftfulle fronten gir et inntrykk som vi ikke har sett maken til siden Dodge Viper ble introdusert for en halvvoksen mannsalder siden, og den skulle gi greit med plass også til fremtidige ideer om enda kraftigere saker som man kan putte under panseret.

Video: Se Jan Erik Larssen teste Mercedes-Benz SLR McLaren

Siden det stadig føles naturlig å sammenligne SLS coupeen med 50-tallets 300 SL, konstaterer vi at sammenligningen holder også når den takløse nykomlingen dukker opp på arenaen:

Mercedes SLS Cabrio 004 (Foto: Scoopy)
Mercedes SLS Cabrio 004 (Foto: Scoopy)

Harmonisk design

På samme måte som den gamle og den moderne gullwingen deler de litt utradisjonelle - noen vil si uryddige - linjene når det gjelder dører, dørhåndtak og selve takseksjonen, er de åpne versjonene både på 50-tallet og i dag langt mer tradisjonelle i linjeføringen. Om historien gjentar seg vil den trolig ha bredere appell enn den bevingede versjonen.

Den åpne vil etter alt å dømme få tradisjonelt fronthengslede dører, og vi ser på bildene at terskelhøyden, i hvertfall utvendig, vil bli "normal". Uansett hvor høy den innvendige terskelen måtte bli mener en del kommentatorer på nettet at terskelen på den åpne også vil bli ganske bred, ettersom bilen trolig vil bygge på samme kanalstruktur som coupeen.

Med "normale" dører vil den åpne versjonen antagelig likevel bli en god del enklere å ta seg inn i og ut av.

Mercedes SLS Cabrio 005 (Foto: Scoopy)
Mercedes SLS Cabrio 005 (Foto: Scoopy)

For vår egen del regner vi vel med at prisen vil bli en større hindring enn dørterskelen for alle de som måtte ønske å emballere seg i den aller ypperste av de åpne cabrioletene.

Snart premiereklar?

Blen skal ikke være klar for premierevisning på et drøyt år ennå, men siden stripteasen nå er kommet så langt som den har, er vi fristet til å tro mer på de som antyder at den kan komme til å stå utstilt i bare nettoen allerede i Geneve i mars måned.

Men kanskje er det bare vi som er utålmodige...

Les Broom-Bennys rapport etter en uke med SLS AMG