sp416d56 (Foto: Scanpix/privat)
sp416d56 (Foto: Scanpix/privat)

Christian glemte noe viktig – måtte betale bomregningen for en annen bil

– Jeg er temmelig provosert over hva dette har kostet av tid og krefter.

Dersom du kjøper deg ny bil og glemmer å sende inn endringen til Fjellinjen AS innen tre dager, så kan det ble en dyr affære. Man plikter nemlig å registrere flyttingen av AutoPASS-brikken enten på nettet eller telefon.

Dette fikk Christian Gjerde smertelig erfare. Sommeren 2010 kjøpte han seg ny bil, og flyttet AutoPASS-brikken over i denne. Christian forsøkte å legge inn endringen på hjemmesiden til Fjellinjen, men opplevde gang på gang at datasystemet var nede.

Da han heller ikke kom igjennom på telefon, så gikk brikkeendringen i glemmeboken.

Les også: Fjellinjen krevde passeringsavgift for en ukjent dansk bil

Regning på nesten 7.000 kr

Tre måneder senere mottok han en faktura fra Fjellinjen AS for et svimlende høyt antall passeringer i bomringen.

– Jeg hadde blitt dobbelfakturert. Problemet var at 156 av bompasseringene var registrert på han som hadde kjøpt min tidligere bil. Det var ikke jeg som hadde kjørt gjennom bommen på dette stedet, sier Christian til TV 2 hjelper deg.

Selskapet mente nå at Christian skyldte nesten 7.000 kroner.

Kommunikasjonsrådgiver i Fjellinjen, Hilde Foss Christensen, forklarer at kjøperen av den gamle bilen ikke hadde noen brikke i vinduet. Dermed ble alle passeringene registrert ved hjelp av skiltnummeret.

Regningen ble sendt til Christian.

– Siden vi ikke hadde fått informasjon om brikkeendringen, så ble Christian Gjerde fakturert for bompasseringene, forklarer hun.

Les også: Fjellinjen AS brukte fire måneder på å svare Leif

Mistet rabatten

Christian Gjerde nektet imidlertid å betale regningen, og sendte en klage til Fjellinjen. I kopifeltet på mailen la han til både TV 2 hjelper deg, Forbrukerrådet og Samferdelsetaten.

Kort tid etter fikk han svar fra Fjellinjen om at dobbelfaktureringen ville bli slettet. Han måtte imidlertid se bort ifra rabattordningen på sin egen bil.

– Så lenge AutoPASS-brikken ikke er registrert på den nye bilen, så vil han ikke få rabatt for passeringer gjort med denne bilen, sier Hilde Foss Christensen.

Hun tar heller ikke selvkritikk på at det har vært vanskelig å registrere forandringene i AutoPASS-brikken på hjemmesiden deres.

– Vi er alltid mottakelig for synspunkter på hvordan vår nettside kan fungere godt for kundene, men i den aktuelle perioden er det ikke registrert tekniske feil på nettsiden, sier hun.

– Det har heller ikke vært ventetid på telefonen hos oss siden i sommer.

Les også: Fjellinjen lover bedring

Provosert over manglende kundeservice

Christian er fornøyd med at dobbelpasseringene blir slettet, men er lite imponert over kundeservicen til Fjellinjen AS.

– Det skjedde jo lite før TV 2 hjelper deg ble involvert. Det har vært umulig å komme igjennom hos Fjellinjen, sier han.

– Jeg synes faktureringssystemet deres har vært veldig uoversiktlig over en lengre periode. Jeg er temmelig provosert over hva dette har kostet av tid og krefter, avslutter Christian.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter