Espen1 (Foto: Privat)
Espen1 (Foto: Privat)

Skatteetaten: – Du er nummer 291 i køen

– Det er tilfredsstillende service, mener Skatteetaten.

Forrige uke ble TV 2 hjelper deg nummer 65 i kundeservice-kø da vi ringte Chess` kundeservice. Men det er ingenting i forhold til hvilken plassering Espen Langslet fikk da han ringte Skatteetaten. Espen havnet som nummer 291 i køen.

– Jeg ble irritert da jeg hørte hvilket nummer jeg var i køen, og gadd absolutt ikke å vente. At de 290 foran meg hadde tålmodighet til det, skjønner jeg ikke, sier Espen Langslet til TV 2 hjelper deg.

Langslet skulle endre fra skattekort til frikort. Dette lot seg ikke gjøre på Skatteetatens nettsider, så han var nødt til å ringe telefonlinjen deres for å få hjelp.

Vi har testet hva det koster å ringe telefonselskapenes kundeservices, og hvor lang tid det tar deg:

Les også: Chess: – Du er nummer 65 i køen
Les også: Du må betale for å vente på at kundeservice tar telefonen

Mener det er akseptabel ventetid

– Vi mener det er helt akseptabelt med så mange i kø. I tillegg til at vi tilbyr kundene en tilbakeringingsfunksjon, har vi rundt 300 som sitter og tar telefonen, forteller informasjonsdirektør i Skatteetaten, Lise Halvorsen.

Selv om Skatteetatens telefonlinjer er godt bemannet, er ventetiden langt i fra kort. Fredagen Langslet ringte, var den gjennomsnittlige ventetiden på omkring 20 minutter for å få hjelp med skattekort.

Tilbakeringingsfunksjon

Hovedgrunnen til at Skatteetaten mener den lange køen er akseptabel, er tilbakeringingsfunksjonen de tilbyr. Du beholder da din plass i køen, og blir ringt opp så snart det er din tur.

– Vi ønsker ikke at folk skal måtte vente på telefonen i 20 minutter, det er ingen spesielt god måte å vente på. Derfor oppfordrer vi alle til å benytte seg av tilbakeringsingsfunksjonen, sier Ove Nyland, direktør i Skatteopplysningen.

Selv om man slipper å sitte med telefonen i hånden og vente, påpeker Nyland at man må være tilgjengelig ved telefonen om man velger å benytte seg av ordningen.

Les også: Hilde (23) klagde på SATS - det lønte seg

Vurderer ordningen

Slik som mange andre antakeligvis ikke ville hatt, hadde heller ikke Langslet tålmodighet til å vente på at 290 personer foran han i køen skal få hjelp.

– Det bør ikke være sånn i det hele tatt, de bør ha en bedre ordning, påpeker Langslet.

Det er ikke noe krav om at Skatteetaten skal opplyse kunden om hvilket nummer i køen de er. De velger likevel å gjøre det.

– Det kan hende kunden mister motet i forhold til å sitte på telefonen å vente når de får beskjed om at de er nummer 291 i kø. Det kan være at folk legger på fordi de tror det er alt for lang ventetid, og at vi derfor bør vurdere ordningen med å opplyse om hvilket nummer i køen kunden er, sier Ove Nyland til TV 2 hjelper deg.

Egne mobilsatser

Skatteetaten annonserer på nettsiden sin med at det er gratis å ringe, men at egne satser gjelder fra mobiltelefon. Dette betyr i praksis at dersom du ringer fra mobil, blir du også belastet for ventetiden.

– Hadde jeg holdt linjen, ville jeg nok fått en latterlig høy telefonregning, sier Langslet.

Har du gode eller dårlige erfaringer med kundeservice? Tips oss!

Følg oss på Facebook og Twitter