Tore Kristoffersen, Kurt Kristoffersen og Stig Hovdal skal kjøre fra Nordkapp til Storlien. Foto: Bjørn Fuldseth
Tore Kristoffersen, Kurt Kristoffersen og Stig Hovdal skal kjøre fra Nordkapp til Storlien. Foto: Bjørn Fuldseth

De skal kjøre 210 mil på snøscooter

Det kaller vi guttetur!

– Vi har et sterkt ønske om at middagen står klar den 22. mars når vi kommer fram til hytta til Tore på Storlien. Det blir kanskje en bayer også der da, sier Kurt Kristoffersen (41), debutant på det som tåler betegnelsen ekstremtur på snøscooter. Det er bladet.no som forteller historien.

80 mil lenger

Tidlig i mars i fjor startet åtte snøscootere opp i Kiruna i Sverige. Stjørdalingen Tore Kristoffersen (39) og frostingen Stig Hovdal (44) satt på hver sin. Foran dem ventet 130 lange mil over fjell og vidde fram til målet.

– Det ble en skikkelig strabasiøs tur. Vi opplevde et vanvittig vær. Da handler det om å kjøre tett innpå den forankjørende, så tett at vi ofte stanger borti hverandre. Likevel, etter noen timer første dagen, sprakk vi opp, da er det nesten krise. Men vi gjorde som forutbestemt. Vi som mistet kontakten med de forankjørende stoppet umiddelbart etter at vi oppdaget at vi ikke lenger hang med. På den måten sto vi i leden slik at de foran kunne snu og finne oss, sier Tore Kristoffersen.

– Mye flott natur å se?

– Vi hadde faktisk så mye dårlig vær i fjor at vi så lite natur. Ørn, rein og rev, så vi, men da var dyrene tett innpå oss, sier Hovdal.

– Bedre vær er bestilt under årets ekspedisjon?

– Avgjort. Jeg har virkelig lyst til å oppleve, få et inntrykk av naturen langt der nord. Vidda, i det hele tatt. Jeg håper vi ikke får bare dårlig vær, sier Kurt Kristoffersen.

Årets tur starter så langt nord som mulig, Nordkapp.

– Det blir 80 mil lenger i år. Seks dager var knallhardt i fjor. Så i år har vi beregnet 12 dager. Så er da turen også betydelig lenger, sier Tore.

Broderfolkets Vel

Turen i år som i fjor arrangeres gjennom en villmarksentreprenør i Østersund. Og denne mannen deltar på turen fra start til mål på Storlien.

– Det er han som kjører først på hele turen.

Etter han kommer rekka på fem kjekke menn, de tre trønderne og to andre svensker. Svensk/norsk forbrødring.

– Det er ikke akkurat rom for landskamp på en tur som dette. Vi har absolutt bruk for hverandre for å komme oss igjennom dette. Så det i fjor hvor fort det gikk før vi var et team. Det er så store utfordringer underveis. Vi kjører ikke akkurat på asfalt. Det er ikke alltid scooteren vil det vi vil, sier Tore

Turen går fra Nordkapp og deretter inn i Finland et stykke, og så Sverige. I Sverige er det mer merkede traseer, eller leder.

– Ikke på langt nær hele strekket har leder. Men det er mer av det i Sverige. Fra starten av fra Nordkapp har vi faktisk sju i følget. Vi har med en kjentmann gjennom Finnmark, sier de tre eventyrerne.

Ingen har sleder. De blir bare slått i stykker. Men god og solid oppakning. Og satellitt-telefon dersom behovet skulle være der.

– Snøhule?

– Vi skal bo på fjellstuer og hotell. En hel dag på scooter er meget slitsomt. Så vi skal ligge godt.

Sponset - og vil gjerne ha mer!

– Hva sier deres bedre halvdel som blir igjen hjemme når dere er ute på gutteturer som dette?

De er godt forberedt på spørsmålet. Teambuildinga er forlengst startet. De svarer nærmest i kor. Svarer at konene unner dem denne turen. Og så senker de skuldrene og ler når de sier det

– Hva koster en slik tur i norske kroner?

Merkelig nok vrir de seg litt i stolen når dette spørsmålet kommer, som om de har sittet på scootersetet mange timer flere dager i strekk.

–Vi har faktisk fått god støtte fra flere innen næringsliv i Stjørdal for å gjennomføre dette. Blir sponset. Her hører vi gjerne fra flere, sier forretningsmannen Tore Kristoffersen.

14. tar de av med fly fra Værnes. Samme dag legger de ut på første etappe. Villmarksentreprenøren har fraktet kjøretøy og utstyr som står klart på Nordkapp.

Les mer om bil og motor på bladet.no

Sjekk også: Russeren bygget Lada-en om til snøscooter