Dette er i40   Hyundais nye modell i Passat klassen. Stasjonsvogna ser bra ut og skal bli en tøff nøtt for mange av konkurrentene.
Dette er i40 Hyundais nye modell i Passat klassen. Stasjonsvogna ser bra ut og skal bli en tøff nøtt for mange av konkurrentene.

Dette merket frykter alle konkurrentene

Hyundai feide forbi Toyota – ble største Asia-merke i Europa i 2010.

Da rakettene gikk opp ved årsskiftet hadde Hyundai ekstra grunn til å feire. Opptellingen over bilsalget i Europa i 2010 viser nemlig at dette ble et historisk år for koreanerne.

For første gang solgte de flere biler enn Toyota i vår kant av verden – og er dermed det største Asia-merket i Europa.

Økte – mens Toyota tapte

Hyundai/Kia solgte til sammen 620 911 personbiler – mot 600 314 eksemplarer for Toyota/Lexus.

Med det kan Hyundai-gruppen notere seg for en økning på 4,6 prosent i forhold til 2009. Toyota hadde på sin side et temmelig svart år. Antallet solgte biler ble redusert med 117 000 eksemplarer – det betyr en nedgang på hele 16,3 prosent.

LES OGSÅ: Nå skal Toyota bruke lengre tid

Skreddersydd for Europa

Denne tendensen er egnet til å gi Toyota-sjefene store mengder grå hår – mens Hyundai selvfølgelig kan glede seg over at de er skikkelig i støtet, samtidig som den argeste konkurrenten sliter så tungt.

Hyundai og søstermerket Kia er midt i en voldsom produktoffensiv der de ruller ut en rekke nye modeller som er skreddersydd for det europeiske markedet. Hos Toyota er det langt stillere – det lover dårlig for eventuelle ambisjoner om å snu trenden i 2011.

Tilbakekallinger

All støyen rundt tilbakekallinger av biler har selvfølgelig kostet. Både i form av tapte salg – men nok også at veldig mye av fokuset i hele Toyota-organisasjonen har gått med til dette.

Hyundai er nå verdens fjerde største bilprodusent. Og det er ingen hemmelighet at de tre som er foran (VW, GM og Toyota) alle kikker seg nervøst over skulderen.

LES OGSÅ: Er det skummelt å kjøpe denne bilen?