DSC_0093 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0093 (Foto: Benny Christensen)

BMW dropper seks sylindre

Turbo er framtiden. Miljøfokus tvinger frem nye løsninger.

Sekssylindrede motorer var lenge en viktig del av varemerket BMW og mange entusiaster mener man ikke får ekte bimmer-følelse uten at den karakteristiske godlåta fra motoren er på plass.

Nå kan det se ut som om mulighetene for denne typen audiofil nytelse blir redusert i fremtiden:

BMW kutter to sylindre og lanserer en firesylindret turbomotor på to liter. Og - ja - den er ment å erstatte blant annet treliters-sekseren med det laveste effektuttaket.

Det vil si at vi i fremtiden kan få BMW-modeller som for eksempel 528i eller 530i med fire sylindre.

Men det er ikke dermed sagt at motoren bli kjedelig:

Se alle Brooms BMW-tester her

Først i X1 - som 28i

Twinscroll-motoren får i utganspuktet en effekt på 245 hestekrefter og dreiemomentet blir 350Nm. I kjent BMW-turbo-stil kan vi nok vente oss at kraftutviklingen er god både på lave og høye turtall.

Den nye motoren debuterer i X1 xDrive28i under Geneve-utstillingen i mars. Da blir turbofireren en direkte erstatter for den sekssylindrede trellitersmotoren som til nå har hatt plass under panseret i bilen med denne modellbetegnelsen.

Stjal oppmerksomheten

Toliteren har 13 færre hestekrefter, men 40 Nm mer enn den større og tyngre motoren den erstatter. Og kanskje viktigst av alt; selve grunnen til at BMW downsizer motoren på denne måten: bensinforbruket går ned med 16 prosent, og CO2-utslippet reduseres med 33g/km til 186g/km.

Da den nye turbomotoren ble lansert på bilmessen i Detroit tidligere i uken, fikk den så mye oppmerksomhet at selv den helt nye 6-serien til BMW havnet i skyggen. Motoren vil i tillegg til i X1 dukke. opp i Z4 og 5-serie senere i år.

LES OGSÅ: BMW X1 gikk rett til topps

- Den optimale kombinasjon

På jakt etter informasjon om den nye motoren, sjekket vi nettopp modellen X1 xDrive28i på BMW Norge sine nettsider. Der ligger fremdeles tekniske data på den gamle modellen med samme navn, og interessant nok kan vi lese følgende betraktning rundt bilmotorer og sylindre:

"Det er bare sekssylindrede rekkemotorer som gir den optimale kombinasjonen av vekt og krefter, perfekt avbalansering og jevn gange."

Vi tipper dette kommer til å bli ganske kraftig omformulert når BMW starter salget av fireren...

Kjærlighet til BMW-sekserne: Denne bilen er magisk lykke

Hva mener du? Bør en BMW ha fire eller seks sylindre? Bruk kommentarfeltet under:

Den nye motoren kommer først i denne bilen. Seinere i år blir den også å finne i 5-serie. Foto: BMW
Den nye motoren kommer først i denne bilen. Seinere i år blir den også å finne i 5-serie. Foto: BMW