Denne motoren ble kåret til verdens beste i både 2009 og 2010. Ifølge rykter vil produsenten nå legge ned produksjonen. Foto: Volkswagen
Denne motoren ble kåret til verdens beste i både 2009 og 2010. Ifølge rykter vil produsenten nå legge ned produksjonen. Foto: Volkswagen

Verdens beste bilmotor kan forsvinne

Produsenten vurderer å skrote den. Ja, den har hatt problemer

Volkswagens twincharger-motor kan være på vei ut av produksjon. Ifølge velinformerte kilder er det snakk om å droppe 1,4-literen fordi den er for komplisert og dyr å produsere.

Motoren har fått mye skryt for sin kombinasjon av kompressor og turbo. Kompressor for å gi kraft på lave turtall, og turbo for å holde stimen oppe helt til turtallsgrensen.

Så er da også opptil 180 hk og 240Nm respektabelt av en 1,4-liter.

Supermotor?

VW-ingeniørene skal i framtiden satse på rendyrket turboteknologi for å oppnå samme resultat, ifølge bransjenettstedet Autocar.co.uk

Fordelen er at motoren blir teknisk enklere - og rimeligere å lage.

Det spesielle er at det nå er verdens beste motor som kan forsvinne etter bare få år i produksjon. Verdens beste er heller ikke å ta spesielt hardt i da denne motoren fikk tittelen International Engine of the Year både i 2009 og 2010.

Prisen deles ut etter en kåring av motorjournalister fra hele verden. Og Volkswagens vesle 1,4-liter slo blant andre BMWs høyteknologiske twinturbomotor på tre liter.

Les hva Benny mener om Golf som bruktbil

- Nei, den er ikke bare super

I følge Brooms bilekspert er ikke denne motoren problemfri. Foto: Volkswagen
I følge Brooms bilekspert er ikke denne motoren problemfri. Foto: Volkswagen

Når en bilfabrikant faser ut et relativt ungt produkt på denne måten, er det også grunn til å spørre seg om det kan ha vært kvalitetsproblemer involvert. Kan det være at verdens beste motor rett og slett ikke er bra? Vi spør Brooms egen bilekspert, Benny Christensen:

- Kjenner du til om det har vært driftsproblemer med denne motoren?

- Ja, det gjør jeg. Vi har fått rapporter om at de faktisk har ett ganske stort problem: Nemlig at registeret kammer over - eller glipper - slik at motoren havarerer.

Finnes i Golf GT

- Men ikke noe spesielt med kompressoren som de nå vil kutte ut?

- Nei, ellers er de visstnok greie, sier mine kilder. Ikke noe tull med turbo, kompressor eller andre ting, sier Benny.

- Og få med at det ikke er solgt veldig mange av disse i Norge. De fleste kundene her velger jo diesel.

Verdens beste motor har blant annet vært å finne i Volkswagen Golf og Sirocco.

Her er dieselbroren til Golf GTI

Fortjener denne motoren å bli kalt verdens beste, eller er det like greit at VW nå dropper den? Bruk kommentarfeltet under