Untitled 1 (Foto: Privat)
Untitled 1 (Foto: Privat)

Pernille kjøpte ny scooter i august - nå er den defekt, og firmaet begjært konkurs

– Jeg skulle ikke vært naiv, jeg trodde det var et godt kjøp.

Student Pernille Skaar (21) kjøpte en TMS Retro Scooter fra norske Trendimport i august 2010. Nå er det meste galt med scooteren.

– Den begynte å bli vanskelig å starte, og så stoppet den i lyskryss. Etter hvert fikk jeg ikke startet den igjen heller. Så da var det bare å trille hjem igjen, sier Pernille til TV 2 hjelper deg.

Scooteren kostet Pernille 9.000 oppsparte kroner.

– Det er ikke så mye igjen som funker, og jeg får ikke brukt den. Jeg leverte scooteren på Trendimports showroom for service rett før jul, men da jeg leverte hadde tekniker en måneds ferie. Når jeg ringte igjen til Trendimport i januar hadde abonnenten avsluttet abonnementet. Alt dette skulle gått på garantien, sier Pernille.

Begjært konkurs av moderselskapet

Vi har tidligere omtalt TMS Retro scooter fra Trendimport. Da handlet saken om Jan Ove og Trine som hadde kjøpt hver sin scooter. De fikk igjen pengene etter at TV 2 hjelper deg omtalte saken. Da hadde Forbrukerrådet registrert 85 henvendelser på Trendimport. Se saken her.

Tirsdag begjærte det svenske moderselskapet Trendimport AB norske Trendimport konkurs.

– Vi sendte inn begjæring i går, bekrefter Mikael Kjellmann, daglig leder i Trendimport AB, til TV 2 hjelper deg.

– Det svenske selskapet har ikke fått betalt av det norske. Også har vi minoritetseiere i Norge som ikke gjør opp for seg. Vi vil gjerne få betalt, men håper også at kundene får det, sier Kjellmann.

Svenske Trendimport AB har ikke juridisk ansvar for de norske kundene.

– Er det noen fra norske Trendimport som kan kommentere Pernilles sak?

– Ingen er operative i Norge nå. Man får henvende seg til bostyreren når konkursen er gjennomført. Har man behov for reservedeler kan man henvende seg til det svenske selskapet på support@trendimport.se, sier Kjellmann.

Veldig urettferdig

Pernille er usikker på hva hun skal gjøre med scooteren.

– Jeg vil ikke ha den. Etter at de er konkurs er det ikke mye jeg får gjort. Den er nesten helt ny, men jeg vil gå i ganske mye minus hvis jeg selger.

– Egentlig er det veldig urettferdig. Jeg skulle ikke vært så naiv og trodd dette var et bra kjøp. Jeg er jente, og synes den så fin ut, sier Pernille.

– Jeg fikk ikke prøvekjøre den, hadde jeg forsøkt først hadde jeg nok merket hvor dårlig den går.

Les også: Denne scooteren tåler ikke vann

Mange har forhåndsbetalt

Forbrukerrådet er også kjent med at Trendimport er begjært konkurs.

– Daglig leder fratrådte 8. desember, det samme gjorde styret. Revisor gikk 5. januar, sier Pia Kleppe Marken, regiondirektør i Forbrukerrådet.

– Det er veldig mange kunder som har betalt på forhånd, og kjøpt produkter de ikke har fått. Disse har krav på varene eller pengene sine. Nå ser det ut til at folk ikke får pengene sine.

Hvis man har betalt med kredittkort kan man få pengene tilbake fra banken.

– Når Trendimport blir slått konkurs må folk melde inn krav i boet. Som regel er det lite igjen, så man får ikke så mye igjen fra boet, sier Kleppe Marken.

– Vi har ikke fått noe beskjed om at de er konkurs ennå, derfor kan de som ikke har fått varene sine fremdeles klage, sier Kleppe Marken.

TV 2 hjelper har ikke lyktes i å komme med tidligere daglig leder i norske Trendimport.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter