dæhlie (Foto: Bendiksby, Terje)
dæhlie (Foto: Bendiksby, Terje)

Etikkekspert: – Snikreklame for flere millioner kroner

– Ikke problematisk, hevder TV 3.

TV3s storsatsing «Landskampen» spilles i disse dager inn i Åre, Sverige.

En av de største profilene i konkurransen mellom Norge og Sverige er Bjørn Dæhlie.

Skiesset gjør seg ikke bare bemerket i de beinharde konkurransene, klær med hans initialer kan også ses på alle de norske deltakerne.

Dermed profileres klesmerket hans for det som blir anslått til å være flere millioner kroner.

– Ikke sponsor

– Klærne mine selges i Sverige og i Norge, og i alle andre lang der folk går på ski, sier Dæhlie til «God kveld Norge».

– Jeg sponser ikke programmet, men klesfirmaet sponser idrettsarrangementer og firmaer, og de har en avtale med TV 3, forteller Dæhlie, som sier han selv ikke har hatt noe å gjøre med inngåelsen av avtalen.

På spørsmål om det var et kriterie for hans deltakelse at nordmenne brukte hans klær er svaret klart:

- Nei, absolutt ikke. Jeg ville vært med her uansett. Men på lik linje med Bergans, som sponser «71 grader nord», så har da klesfirmaet og administrasjonen, der Erik Røste er sjef, og jeg er aksjonær, tatt sine beslutninger og syns sikkert det var veldig stas å sponse TV 3 .

Til Dagbladet estimerer Morten Wiberg i mediebyrået Carat at hvert program når ut til i underkant av 400 000 seere og at det kan gi merkevaren profilering for om lag 18 millioner kroner.

God reklame

Dæhlie selv syns det er god reklame for Bjørn Dæhlie klesmerke å sponse programmet «Landskampen».

– Ja, det må det da være. Jeg syns det var en helt riktig beslutning, det er jo flott å få lov til å levere klær til et så fint arrangement, sier det tidligere skiesset.

– Snikreklame

– Det er helt umulig for TV3 og Bjørn Dæhlie å unngå at folk kommer til å spekulere i at Dæhlie sa ja til å være med på «Landskampen» mot at han fikk eksponere klærne sine under programmet, sier rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim til Dagbladet.

Og Blindheim får støtte fra etikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen.

– Bjørn Dæhlie sauer sammen interesser, klær og roller på en måte som på lang sikt vil undergrave troverdigheten. Reklamen sniker seg inn bakveien og får dobbel effekt av at han får vist seg selv sammen med produktet sitt, sier Bodahl-Johansen.

– Uproblematisk

TV3 ser derimot ingen problemer ved at Bjørn Dæhlie både deltar i, og sponser, «Landskampen».

– Det er helt uproblematisk for TV 3 da Dæhlies deltakelse i programmet er helt uavhengig av dette, sier Linda Glomlien, pressekontakt i TV 3.

– Det var ikke noe premiss for Bjørns deltagelse i «Landskampen». Sportsklærfirmaet til Bjørn sponser det norske laget med klær, men det er ingen som får penger for dette. Hans firma sponser ikke programmet på annet måte, avslutter Glomlien til «God kveld Norge».