internett (Foto: Privat)
internett (Foto: Privat)

NextNet har levert elendig netthastighet til 80 husstander i ett år

De får ikke byttet leverandør: – På det dårligste er hastigheten på 0,28 Mb/s. Og prisen er fortsatt den samme.

Martin Alvsvåg er lei av bredbåndsleverandøren NextNet. Gang på gang har han tatt kontakt med selskapet for å fortelle om den ustabile internettlinjen, men lite har skjedd.

– Vi er over 80 husstander her på Tomb i Østfold og alle har problemer med nettet, sier han til TV 2 hjelper deg.

– Vi har ringt og sendt eposter i over ett år, men ingen ting skjer, sier Martin.

Beboerne på Tomb har heller ikke mulighet til å bytte bredbåndsleverandør selv om de er misfornøyde. Siden de bor på et lite sted ønsker verken Telenor eller Tele2 å tilby sine tjenester. Skal de ha internett, så er NextNet eneste mulighet.

– De utnytter at de har monopolsituasjon, samme hva de foretar seg har vi ikke noe valg, det er aller mest fortvilende for oss. Det er derfor vi har forsøkt å vært på lag med dem. Nå virker det som de tar grep, men det er altfor setint. De skal slite litt med å gjenvinne tilliten vår, sier Martin.

Hastighet på 0,28 Mb/s

Martin forteller at linjen er så ustabil at man stadig vekk blir kastet ut av nettbanken før man får betalt, bredbåndstelefoni fungerer ikke, og ungene får ikke benyttet seg av spill hvor man må være online.

– Vi betaler for en nedlastningshastighet på 3 Mb/s. Jeg har dokumentasjon på en rekke målinger som jeg har gjort. På det dårligste er hastigheten på 0,28 Mb/s. Og prisen er fortsatt den samme, sier Martin.

I over ett år har han og naboene klaget på internettforbindelsen, men ifølge Martin har de blitt møtt med liten forståelse fra kundeservice.

– Først fikk vi beskjed om å bytte ruterne våre. Men selv etter at husstandene hadde brukt flere tusen kroner på dette så forandret ingenting seg.

NextNet lovte Martin etterhvert å gjøre noe med problemet i oktober. Tre måneder senere opplever han likevel at linjen er like dårlig.

Les også: Spotify ga sjokkregning

Redd for å brekke ryggen

NextNet innrømmer ovenfor TV 2 hjelper deg at de har hatt problemer med internettlinjen i Østfold.

– Jeg kan ikke stikke under en stol at det har vært mange utfordringer, sier administrerende direktør Trond Nedregård.

Han forteller at det har vært et svært kostbart prosjekt å skulle gi beboerne på Tomb bredbånd, og at de som et lite selskap har vært bekymret for å brekke ryggen økonomisk.

– Vi har brukt mer penger enn vi burde, sier Nedregård.

Martin og beboerne på Tomb har ikke sett noe resultat av denne investeringen.

– Vi ønsker internett, men vi har vært for snille alt for lenge. Vi betaler jo tross alt penger for dette produktet. Dette kan vi ikke godta, sier Martin.

NextNet lover nå at bredbåndsforbindelsen vil bli bedre.

– Linjene blir oppgradert, og i løpet av uken skal alle beboerne på Tomb få den hastigheten de betaler for, sier Nedregård.

Se også: Test av internettradioer

Prisavslag til alle

Han har full forståelse for at Martin er kritisk til hvordan selskapet har handlet og lover at han vil få en kompensasjon for tre måneders abonnement.

Forbrukerrådet mener at NextNet nå bør tilby en kompensasjon til alle kundene på Tomb.

– De har krav på et prisavslag siden tjenesten ikke har vært i samsvar med hva de har betalt for, sier fagdirektør for digitale tjenester, Thomas Nortvedt.

Og nå legger NextNet seg flate.

– Dersom flere på Tomb ønsker en økonomisk kompensasjon må de ta kontakt med oss, så skal det være mulig å få penger tilbake, fortsetter Nedregård.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter