gerd3 (Foto: Marit Orø)
gerd3 (Foto: Marit Orø)

Det er fire grader i Gerd Ellens nye Mitsubishi Colt – kjører med ullteppe

Varmeanlegget har aldri fungert: – Jeg må velge, enten varme mot vinduene eller beina.

Gerd Ellen Sollien kjøpte ny Mitsubishi Colt Intense av Bilco Hønefoss våren 2009.

– Det var jo moro å kjøre med ny bil, men på høsten stusset jeg på at vinduene dugget. Kanskje jeg gjorde noe feil, sier Gerd Ellen til TV 2 hjelper deg.

Frøs skikkelig

– Jula 2009 var det sprengkaldt. I Hallingby der jeg bor var det 25 til 30 minusgrader, og da skjønte jeg at det var noe galt med bilen. Da jeg satt i bilen fikk jeg kald luft på beina, og frøs skikkelig. Etter hvert har jeg funnet ut at jeg må velge, enten varme mot vinduene eller beina. Uten varme mot vinduene dugger det, så jeg har kjørt med ullteppe over beina, sier Gerd Ellen.

Gerd Ellen har klaget på varmeapparatet flere ganger.

– Det må være noe gærent, sa jeg. Først sa Bilco at alle nye biler var sånn, at de bare gir overskuddsvarme fordi de skal gi mindre utslipp. Hvis jeg stikker fingrene inne i der det blåser ut er det veldig varmt. Men ikke i kupeen.

Har ikke «nybilfølelsen»

Gerd Ellen snakket med Bilco sist i desember 2010 for da var det spådd kaldt vær. Bilco forklarte Gerd at de ikke kunne gjøre noe, men måtte vente på fabrikken.

– Da ba jeg om dokumentasjon, og det fikk jeg. De skriver at en ny type styreenhet for varmeapparatet er utviklet og under utprøving, sier Gerd Ellen.

Det har foreløpig ikke gitt Gerd Ellen en varm bil.

– «Nybilfølelsen» er nesten borte. Bilen er driftsikker, slik jeg var ute etter, men jeg hadde ikke regnet med at den var så kald. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg ikke kjøpt den.

gerd2 (Foto: Marit Orø)
gerd2 (Foto: Marit Orø)

Bilen har en mangel

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, mener Gerd Ellen bør ta grep.

– Forbrukerrådet kan megle i en slik sak. Vi kan behandle den og ta en avgjørelse. Hvis bilen er ny skal disse tingene fungere, eller så er det en mangel selger har ansvar for å utbedre, sier Skaug Halsos til TV 2 hjelper deg.

– Med en såpass ny bil skal man regne med at alt skal fungere, utover normal slitasje som kan dukke opp etterhvert. Dette kan høres ut som en feil, sier Skaug Halsos, som anbefaler Gerd Ellen å kontakte sitt lokale Forbrukerråd.

– Juridisk sett er det Bilco som har ansvar for det de har solgt, selv om produsenten har skyld i feilen, sier Skaug Halsos.

– Flere har samme problem

Daglig leder på Bilco Hønefoss, Torgrim Klokkervold, bekrefter at de venter på løsning fra Mitsubishi-fabrikken.

– De har jobbet med en løsning siden bilene kom. Flere har samme problemet. Alle disse coltene har dette problemet, sier Klokkervold til TV 2 hjelper deg.

Se også: Bilselgeren lurte både kundene og banken

Bilco jobber intenst

– Tar dere ansvar for at Gerd Ellenss varmeapparat ikke fungerer?

– Vi er enige i at vi har ansvaret. Vi jobber intenst ovenfor importøren. De vi vet nå er at det er noe som har vært under utprøving. Det er noe som har blitt satt i produksjon, så blir det gamle byttet ut, sier Klokkervold.

– Gerd Ellen kjører fremdeles rundt i en kald bil, og det har hun gjort lenge. Dette må dere gjøre noe med. Hva gjør dere med det?

– Den varmer jo, men ikke bra nok. Vi vet at det er et problem. Vi har hatt en dialog med denne dama flere ganger. Hun har vært inneforstått med det. Teknikken i bilen er sånn at varmen blir styrt tilbake til motoren, slik jeg har skjønt det, sier Klokkervold.

Har full medlidenhet

Han forklarer at Gerd Ellen har blitt tilbudt å låne en annen bil. Og legger til:

– Jeg har full medlidenhet, og jeg er veldig lei for det. Jeg forventer en snarlig løsning, sier Klokkervold.

– Jeg har ikke fått tilbud om å låne noen bil, sier Gerd Ellen.

Les også: Sendte bilen på verkstedet – fikk tilbake vrak to år senere

Søker hjelp fra Mitsubishi

Administrerende direktør i Mitsubishi, Bernt G. Jessen, avviser at alle coltene har samme problem.

– Dette problemet er ikke noe som gjelder for alle colter. Daglig leder på Bilco hadde forsøkt å si til kunden at det gjaldt enkelte andre kunder. Det gjelder flere enn en, men det er et fåtall, sier Jessen til TV 2 hjelper deg.

– I dette tilfellet her har vi dessverre ikke klart å løse problemet for kunden, så da søker vi hjelp hos Mitsubishi sentralt. Er det noe vi kan gjøre i spesifikke tilfeller, spør de? I dette tilfellet har Mitsubishi forbedret styreenheten for varmekontroll og denne er på vei til Norge, sier Jessen.

– Vi håper styreenheten vil løse problemet, men vi må prøve den i den aktuelle bilen for å være på den sikre siden. Forrige løsning fungerte ikke, nå skal vi prøve på denne løsningen, sier Jessen.

– Så fort styreenheten har ankommet tar forhandler kontakt med kunden. Hvis det ikke hjelper vil en av våre tekniske spesialister må enda grundige undersøkelser gjøres sammen med forhandleren. Men vi tror dette er løsningen, sier Jessen.

– Gerd Ellens bil er fremdeles kald?

– Kunden skal få låne bil av forhandler til problemet er løst, sier Jessen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter