Kjøpeguide: Slik finner du riktig skiboks til bilen din
Broom viser vei i jungelen - fra billig til den med fjernstyrt, elektrisk åpning.
Nordmenn er uten sidestykke verdens mest kresne folkeslag på skiboks. Vi elsker de lave og smekre på taket, og noen av oss kjører også rundt med dem på bilen hele året, nettopp på grunn av utseendet.
Trenden i markedet går fortsatt mot lavtbyggende bokser som er mest mulig integrert i bilens design, slik vi har sett de siste ti årene.
Men samtidig finnes det en annen tydelig tendens: I hvert fall om vi skal tro Helge Iversen, daglig leder av Bilxtra i Laguneparken i Bergen:
Enklere montering
- Folk har også fått øynene opp for det praktiske, skjønner du!
- Blant annet blir kundene stadig mer opptatt av om skiboksen er lett å ta av og på biltaket, sier han og demonstrerer Thules nye power-click-patent hvor han med et håndgrep fester boksen til takbøylen.
Den som har forsøkt å montere en skiboks alene, mens mor tripper utålmodig og barna fyker hit og dit rundt bilen og maser om å komme av gårde til fjellet, vet hva han snakker om.
- Thule har i dag det mest bekymringsfrie monteringssystemet, men Packline har nettopp lansert et lignende patent, som med en enkel klo griper fast rundt takbøylen. Det er også gjort nærmest i en håndvending, forklarer Iversen som forhandler nettopp disse to merkene.
Glassfiber eller ABS-plast?
At en likefrem, enkel og sikker montering er et pluss, er lett å skjønne for den som ofte tar takboksen av og på bilen. Men boksens vekt er også av betydning – og da igjen for de som kanskje tenker å prøve seg på dette alene.
- Da må du unngå glassfiberboksene. De er flotte å se på, men blir for tunge. To personer eller heiseanordning i garasjen må til for å få dem av og på. Hvis ikke blir risikoen stor for å skrape opp bilen. Nei, se heller da på boksene i ABS-plast, gjerne i den rimelige enden, sier Iversen og forklarer:
- Glassfiberboksene er stivere, mindre raklete og laget i tykkere gods. Men de i ABS er i dag i praksis like sterke, og vi opplever omtrent ikke reklamasjoner på takbokser i det hele tatt, sier forhandleren som er blant Bergens største med mellom 300 og 400 solgte enheter hvert år.
Design eller volum?
Til de som vil ha en lekker, lavtbyggende takboks, selger Iversen modellen FX fra norske Packline. På den må man stikke takbøylene gjennom tunneler i boksen før man fester dem og monterer hele riggen til biltaket.
Det sier seg selv at dette ikke inviterer til hyppig av- og på-montering og det er nettopp denne typen bokser som blir stående på bilen året rundt.
Men at det er lekrere med en diskret profil som smyger seg over biltaket, enn en høy, klossete klump på taket er det ingen tvil om. Det hele er et spørsmål om man prioriterer plass og lastevennlighet - eller design.
Lavere Thule
- Packline har også en litt høyere boks, men Thule er soleklart valget til familier som reelt trenger mer plass enn bilens bagasjerom gir dem. I de fleste Thuleboksene kan du pakke bager og større ting som aldri går ned i en designboks som egentlig bare egner seg for ski, forklarer Iversen.
- Men da må man kanskje ofre designet – eller?
- Ikke nødvendigvis. Særlig på den nyeste modellen, Thule Dynamic, har Thule prioritert å skape en boks som ligger lavere mot taket enn tidligere modeller. Og den er absolutt praktisk, reklamerer selgeren Iversen.
Design – til fingerspissene
Den norske produsenten Skiguard har satset sterkt på design, og leverer kun glassfiber og ingen høye bokser. De fleste modellene er lette å kjenne igjen på den lave, flate profilen og håndtaket bakerst, som konkurrenten Packline bevisst har droppet.
Deres mest populære modeller, 850 og 825, er smått luksuriøse produkter med pakning mot vanninntrengning og stiv konstruksjon som lukker tight. Dessuten er de designet slik at bilens lastestativ skjules i tunnel i bunnen av boksen. Resultatet er minimal glipe mellom biltaket og boksen, noe mange gjerne blar opp ekstra tusenlapper for.
Enda flere sånne litt store lapper må til for å få lakkert boksen i bilens farge. Det er også noe mange prioriterer, opplyser daglig leder i Skiguard, Lasse Westlund:
- Nordmenn er designbevisste. Og kunder som blar opp mange hundretusener for en ny bil, synes gjerne at skiboksen bør stå i stil til bilen. I forhold til annet ekstrautstyr er ikke en flott boks den helt store kostnaden, forklarer han.
Småpæng
Siste skudd fra Skiguard er flaggskipet 960. Det er en lang modell som krummer seg bedre mot taket – og er beregnet for store suver som Volvo XC-90 og BMW X5. Denne modellen er også å få med elektrisk hevbart lokk. Ja, du leste riktig!
Tenk så tøft etter en dag i skibakken: Et trykk på fjernkontrollen og boksen på Porsche Cayennen din åpner seg for deg!
At boksen koster kr 21 500 før lakkering regner vi med er lommerusk. Det ladbare batteriet i boksen skal holde til 2-300 åpninger og lukkinger.
Enda lavere bokser
Konkurrenten Packline – som også er norsk – lager glassfiberbokser i lignende, men kanskje enda mer minimalistisk stil enn Skiguard. I tillegg produserer de rimeligere bokser i ABS-plast.
I følge daglig leder Lars Johnsrud, er trenden at de rimeligste modellene selger stadig mindre og at mellomklassen øker. Men de dyreste modellene øker enda mer:
- Vi selger både i Norge og Sverige, og merker at nordmenn har mye lettere for å bruke penger på ting som har det lille ekstra.
- Svenskene kjører rundt med stålfelger på den nye XC-60'n og gjerne en gammel skiboks på taket, mens norske forbrukere vil ha det beste og ofte det dyreste.
Johnsrud karakteriserer det norske markedet som verdens mest kresne og at det er design og ikke lastevolum som står i fokus.
- Fokuset blir enda sterkere på lave bokser fremover. I Norge er det mote å kjøre med en fin boks året rundt. Slik er det ingen andre steder i Europa, konstaterer han.
Billigboks som skal tåle krasj?
De virkelig rimelige boksene har hatt vanskelig for å få fotfeste i det norske markedet. Thule selger et velprøvd konsept med sin ganske rommelige Pacific 700 – og den er i praksis å få til under 3 000 kroner mange steder. Det spørs om det da er verd å risikere ukjent kvalitet for å spare noen ytterligere hundrelapper.
Mange mer eller mindre kjente merker har prøvd seg med billigmodeller, og ingen har blitt værende på markedet. Det sier kanskje noe om hvordan kvaliteten gjerne blir når en så stor ting skal være veldig billig.
Biltema prøver imidlertid friskt med sin modell som nå er TÜV-godkjent. Den koster like over 2 000 kroner.
Mange husker nok krasjtesten for et par år siden hvor Biltemas takboks kom katastrofalt dårlig ut. Den modellen ble trukket fra markedet og Biltema selger et annet produkt i dag.
Juvél eller pakkbag?
Om ditt behov er mye ekstra bagasjeplass, eller du helst ønsker et smykke på biltaket, vet du antakelig selv. Men uansett hva du begjærer: Utvalget har aldri vært større, og produktene har aldri vært så utviklet og gjennomprøvd som nå.
Lykke til med valget!
...og si gjerne noe om hvordan du synes en god skiboks bør være. I kommentarfeltet under: