DJ64387 Halvor Syvertsen (Foto: Åge Rua/privat)
DJ64387 Halvor Syvertsen (Foto: Åge Rua/privat)

Måtte betale for ukjent bils ulovlige parkering

Ikke var de i Oslo, og ikke var det deres bil. Allikevel måtte Halvor og faren betale feilaktig parkeringsbot på 750 kroner.

Den 8. november i år mener Trafikketaten i Oslo at Halvor, som bruker sin 85 år gamle fars bil, feilparkerte i Konowsgate 22 i Oslo, ti minutter over midnatt. Halvor, som sier han lå og sov hjemme Kongsberg, er den eneste som har nøkler til bilen.

Oslo kommune var uenig, og sendte derfor ut boten.

– Vi hadde ikke lyst til å betale boten, fordi vi mener den er feil. Men reglene er sånn at man må betale først, for så eventuelt å klage senere, sier Halvor Syvertsen til TV 2 hjelper deg.

Les også: Her feilparkerer parkeringsvaktene igjen

Ikke noe bevis

Det første som slo Halvor og faren, var at Oslo kommune ikke hadde vedlagt noe bevis for den angivelige feilparkeringen. De mottok heller aldri en vanlig bot – bare et varsel om purring og melding om forhøyelse. Totalt krevde kommunen 750 kroner av Halvors 85 år gamle far, som står registrert som eier.

– Hadde de lagt ved et bilde av bilen, så kunne jeg ha bevist til dem at det ikke var min bil. Men når jeg ikke fikk det, og de har skrevet ned mitt skiltnummer blir det vanskelig å bevise at det ikke er meg, og hvor jeg befant meg den dagen, sier Halvor, som vurderte å be bomringen rundt Oslo kunne hjelpe han bevise sin uskyld.

Han sier han regner med at trafikketaten skrev ned feil skiltnummer, og mente det burde være en smal sak å få ut av verden. Derfor kontaktet Halvor Trafikketaten og kommunal inkasso som skulle inndrive pengene.

Bil (Foto: Trafikketaten)
Bil (Foto: Trafikketaten)

Les også: Måtte betale 4500 kroner for 1,5 times parkering

Fra Trafikketaten fikk han aldri noe svar, mens inkassoavdelingen ba han betale inn boten før fristen gikk ut den 27. desember - uansett om han var enig eller uenig.

Halvor ga Trafikketaten en frist på en uke til å svare, men hørte ikke noe fra dem.

– Faren min er 85 år gammel, og han ønsket ikke å stå registret med noe slikt, så vi betalte boten, medgir Syvertsen.

Les også: Fikk bot for å hjelpe handikappet passasjer

– Arrogant av Trafikketaten

Siden det aldri kom noe svar fra Trafikketaten, og boten kom i form av en purring uten noe bildebevis, begynte Halvor å mistenke at det kanskje var en kreativ privatperson som hadde «tatt en spansk en», som han kaller det, for å lure til seg penger.

Samtidig fryktet han at det kanskje fantes kopier av bilskiltene. Dette skrev han til Trafikketaten, men fikk aldri svar.

– Trafikketaten synes imidlertid ikke å håndtere klager overhode. Jeg syns det er underlig at Trafikketaten kan være så arrogant, ved ikke å gi noen form for tilbakemelding, sier han.

Fikk bildebevis

TV 2 hjelper deg kontaktet Trafikketaten i Oslo på vegne av Halvor og faren for å be dem dokumentere at det var Halvor og farens Opel som hadde stått ulovlig parkert i Oslo.

Bildene vi fikk tilsendt viste raskt at skiltene ikke stemte overens med bilen, og at parkeringsvaktene derfor hadde sendt ut feil bot og purring til feil person og bil.

Det vises tydelig registeringsskiltet på den avbildede bilen slutter med tallet «6», mens Syvertsens registreringsskilt slutter med tallet «7».

Les også: Q-park bøtela for akuttfødsel

Kommunikasjonsdirektør i Trafikketaten, Kari Eliassen, sier at klagen er til behandling i etatens klageseksjon, men at julerushet gjør at behandlingstiden kan ta litt lengre tid enn vanlig. Eliassen sier også at det mest sannsynlig er snakk om en misforståelse og at Syvertsen kan vente et formelt svar fra etaten.

– Med alle mulige forbehold, så vil jeg si at det mest sannsynlige er at betjenten dessverre har skrevet feil registreringsnummer. Det skjer noen nå få ganger, og det ser ut som om det er det som har skjedd her. I så tilfelle bortfaller selvfølgelig både gebyr og «purregebyr», sier Eliassen til TV2hjelperdeg.no.

Syvertsen er glad for at saken ser ut til å løse seg, men mener allikevel at den burde ha blitt behandlet smidigere.

– Det er helt greit at det er gjort tastefeil, men arrogansen ved å ikke gi noen form for svar er helt utrolig. I det minste burde jeg fått svar om at saken vil bli vurdert, men denne var jo for opplagt uansett, så saksbehandlingstiden kunne jo vært på under 5 minutter, avslutter han.

Halvor har betalt boten, men får altså igjen pengene.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter