nespresso_spotify (Foto: Faksimile Spotify)
nespresso_spotify (Foto: Faksimile Spotify)

Nespresso trekker Spotify-reklame i naziprotest

Spotify nekter å fjerne nazimusikk – nå mister de stor annonsør.

Fredag skrev TV 2 hjelper deg at Spotify nekter å fjerne hundrevis av nazimarsjer og kampsanger fra sin musikkbase. Les saken her.

Kaffeleverandøren Nespresso frykter at deres produkter skal assosieres med nazimusikk. Derfor har de bestemt seg for å trekke sin reklame fra den populære musikktjenesten Spotify.

– Vi har blitt gjort oppmerksom på at det vil kunne være en risiko for at vår reklamebanner vil bli vist sammen med musikk som potensielt er støtende, skriver Nespressos nordensjef Kristen Hovland i en epost til TV 2 hjelper deg.

Hundrevis av nazisanger

Til tross for kritikk nekter musikktjenesten å fjerne sanger som «Sieg heil, Viktoria!» og «Sa Totenmarsch».

I forbindelse med fredagens reportasje opplevede TV 2 hjelper deg at reklame for Nespresso dukket opp ved siden av platen “Panzer Marches of WW2 Nazi Third Reich” på Spotify. Det liker Nespressos nordensjef dårlig.

– Nespresso kan, gitt den informasjon vi har mottatt, ikke garantere at ingen vil bli støtt og har derfor besluttet å avslutte kampanjen tidligere, forteller Nespressos nordensjef.

Les også: Spotify ga sjokkregning

Ingen direkte kobling

Hovland i Nespresso understreker at det ikke var noen sammenheng mellom Spotify-brukernes musikkvalg og visning av Nepressos-reklame.

– Web-banneret var vist på Spotify i henhold til brukerkriterier, som for eksempel alder. Det var ingen direkte sammenheng mellom vising av banneret og musikken som brukeren av Spotify valgte, forklarer Hovland.

Det er ikke bare Nespresso som reklamerer ved siden av nazimusikken. En annonse fra Møteplassen dukker også opp.

– Vi annonserer ikke direkte på Spotify, men via Google. Vi skal se på dette, vi hadde ingen anelse om at de hadde denne musikken. Google må fjerne våre annonser på Spotify til vi finner ut av dette, sier Mikael Joslag, daglig leder i Møteplassen.

Spotifys Jim Butcher sier til TV 2 hjelper deg at annonsører har mulighet til å filtre vekk musikk de ikke ønsker å assosieres med.

– Annonsører har mulighet til å filtrere vekk eksplisitt materiale når de kjører reklamekampanjer, forklarer Butcher.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter