REDDER TRØTTE SJÅFØRER: Rumlelinjer hindrer biførere fra å havne i grøfta. Bildet er fra Lørentunnelen på ring 3 i Oslo. (Foto: Andersen, Aleksander/SCANPIX)
REDDER TRØTTE SJÅFØRER: Rumlelinjer hindrer biførere fra å havne i grøfta. Bildet er fra Lørentunnelen på ring 3 i Oslo. (Foto: Andersen, Aleksander/SCANPIX)

Rumling redder søvnige sjåfører

Såkalte rumlelinjer i veien gjør at færre havner i grøfta hvis de sovner bak rattet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Det skal være første gang noen undersøker effekten rumlelinjer har på trette sjåfører. Av 2567 sjåfører som svarte på TØIs undersøkelse, svarte drøyt en firedel at de hadde sovnet mens de kjørte bil.

Nesten to tredeler av dem som sovnet på strekninger med rumlelinjer, svarte at de våknet da de kjørte på linjene. Dette førte til en drastisk reduksjon i antall søvntilfeller som endte med utforkjøring.

Der det ikke var rumlelinjer, endte 3,5 prosent av sjåførene som sovnet i grøfta, i autovernet eller på feil side av veien. På strekninger med rumlefelt var det bare 0,7 prosent som kjørte ut etter å ha sovnet. (©NTB)