Meditasjon1 (Foto: Bulls)
Meditasjon1 (Foto: Bulls)

Forebygg kreft med enkle grep

Kreft er blitt vanlig å snakke om, men det er like fullt utrolig skummelt. Bli bevisst på kroppen din og lær hvordan du kan forebygge kreft.

Du har nok hørt det før, men det kan ikke sies for ofte. Ved hjelp av enkle, dagligdagse grep, kan du faktisk forebygge kreft.

Det beste du kan gjøre for kroppen for å unngå kreft er å stumpe røyken og unngå å bli solbrent. I tillegg kan et sunt kosthold være med å holde kroppen kreftfri. Spiser du sunt og variert og dermed unngår overvekt, vil det kunne forebygge flere kreftformer.

Dame Spinat1 (Foto: Bulls)
Dame Spinat1 (Foto: Bulls)

Et høyt inntak av frukt og grønnsaker kan forebygge kreft i hele fordøyelseskanalen - inkludert munnhule, magesekk og lunger.

Et fiberrikt kosthold kan redusere risikoen for tykk- og endetarmskreft. Mye sukker og fett i kosten kan føre til økt cellevekst i tykktarmen. Selv om studier ikke gir entydige bevis på at for mye sukker og fett fører til kreft, så vet vi at det fører til overvekt.

Overvekt er en selvstendig risiko for å utvikle kreft. Fysisk aktivitet er derfor utrolig viktig for å holde kroppen frisk. Fysisk aktivitet kan faktisk redusere risikoen for brystkreft med 20-40%, og noen ganger helt opp i 70%. Fire timer fysisk aktivitet i uken er det som anbefales, men alt som får pulsen opp hjelper. Så gå til jobben, tren en ekstra gang på treningssenteret eller løp en tur med hunden i kveld!

For mye rødt eller bearbeidet kjøtt i kosten, gir økt kreftrisiko. Det anbefales å begrense inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt, som pølser og kjøttpålegg, til 500 gram per uke.

Salt er en sannsynlig medvirkende årsak til magekreft. Det samme er for mye alkohol.

Fisk, derimot, kan beskytte mot tykk- og endetarmskreft fordi fet fisk inneholder mye Omega 3 og vitamin D.

Omega 3 er bra blant annet fordi det senker blodtrykket, demper betennelse i kroppen og blir omdannet til vesentlige signalstoffer som kroppen trenger.

Vitamin D er blant annet viktig for å opptaket av kalsium i tarmen og for lagring av mineralene i skjelettet.

Kilde: www.kreftforeningen.no