Klagestorm mot strømselskap

«Hva pokker er dette?», tenkte Geir Terje Eigestad da velkomstbrevet kom. Forbrukerrådet har fått mer enn 80 klager på strømselskapet Telinet – bare den siste måneden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et kjapt leverandørbytte kan være fristende om man ser muligheten for å spare penger på strøm i det kalde vinterværet.

Men Forbrukerrådet ber folk være på vakt mot strømselskapet Telinet. Mer enn 80 klager på selskapet har strømmet inn bare den siste måneden.

Kjøpte strøm på gaten

Melanie Eigestad slo til på et «godt tilbud» på en stand i et kjøpesenter i Bergen:

– Jeg ble stoppet og spurt om jeg ville bytte til billigere strømleverandør. Det svarte jeg jo ja til, forteller Melanie til TV 2 Nyhetene.

Men ektemannen Geir Terje Eigestad ble skeptisk da velkomstbrevet kom i posten:

– Jeg tenkte «hva pokker dette?» Jo, vi har byttet strømleverandør, sa Melanie. Så så jeg navnet, gjorde kjapt søk på nettet, og så at forbrukerrådet advarte mot høye gebyrer fra dette selskapet, sier Geir Terje.

Krever forskudd tilsvarende årsforbruk

Klagene Forbrukerrådet får på Telinet, gjelder to forhold.

For det første krever selskapet forskuddsbetalinger fra kundene som ofte tilsvarer et helt års forbruk. Opptil 12.000-13.000 kroner har Telinet krevd, ifølge Forbrukerrådet.

Det er ikke uvanlig at strømselskaper krever betaling på forskudd, men:

– De tar kraftig i når de beregner beløpet, sier Anne Råheim, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Hun har snakket med flere fortvilede Telinet-kunder, som ikke skjønner hvordan de skal greie å betale.

– Strømselskaper har et svært sterkt pressmiddel. Ingen vil miste strømmen, påpeker hun.

Høye gebyrer

Telinet krever også et avbruddsgebyr på 900 kroner dersom en kunde vil avslutte en avtale med 12 måneders bindingstid. Gebyret er i strid med markedsføringsloven, fastslår en fersk dom fra Oslo tingrett.

Men Telinet mener gebyret er nødvendig, og fortsetter å kreve det inn, til tross for tingrettsdommen. Markedssjef Bjørn Arctander skriver i en e-post til TV 2 Nyhetene:

«Vi kan ikke tilby en maksimumspris hvis vi ikke vet at vi beholder kunden i den perioden vi garanterer for. Med andre ord vil norske strømkunder miste muligheten til å kjøpe et produkt som både er rimelig og sikkert, dersom vi ikke kan fortsette med gjensidig bindingstid på denne avtaletypen.»

Tar selvkritikk

Forbrukerrådet sier det er sjeldent at et enkelt selskap mottar så mange klager. Seniorrådgiver Anne Råheim finner til sammen over 350 saker på selskapet i arkivet. Til sammenligning har Fjord Kraft rundt 50 klager.

Telinet tar noe selvkritikk for alle klagene, men skylder også på kundene:

«Mange henvendelser skyldes at flere strømkunder ikke har vært forberedt på den voldsomme prisøkningen i november og desember. [...] Da vi ser at kommunikasjonen om prismekanismene kan forbedres, har vi avtalt et møte med Forbrukerrådet i januar, der vi sammen vil gå gjennom disse temaene.», skriverBjørn Arctander.

– Nå går jeg bare forbi folk

Ekteparet Eigestad ble aldri kunder hos Telinet. Geir Terje rakk på hengende håret å ringe strømselskapet innen 14 dager etter at konen signerte avtalen, og rakk dermed angrefristen.

Og Melanie har lært at det kanskje ikke er så lurt å kjøpe strøm på gaten:

– Nå går jeg bare forbi folk, sier hun og ler.