Paristrafikk
Paristrafikk

Slik kjører du trygt i julen

Her er rådene for juleutfarten.

Nå pakker tusenvis av oss finklær, julegaver, ski, akebrett, og gir oss snødekte og isete landeveier i vold. Nå starter endelig juleferien!

Norge på vinterstid byr ofte på mye vær. Varierende temperaturer. Alt fra plussgrader til kjempekaldt, kuldegrader og regnvær, og haugevis med kram nysnø kan være utfordrende for enhver bilist. Heller ikke å forglemme snøstorm, kolonnekjøring og stengte fjelloverganger

Ikke la en dårlig forbredt biltur ødelegge julestemningen. Det gjelder bare å ta noen forholdsregler!

Kos dere!

En kaffetermos og litt å bite i - eller kanskje gløgg og pepperkaker? En jule-CD eller tre gjør sjelden stemningen i bilen dårligere.

Husk – nå har dere ferie! Litt lesestoff, MP3-spiller, tegnesaker eller kanskje en julefilm på DVD- for de i baksetet kan også være kjærkomment.

Køkultur

Kydland rogaland glatt kø trafikk (Foto: TV2 / Steinar Figved)
Kydland rogaland glatt kø trafikk (Foto: TV2 / Steinar Figved)


Ligger du i kø? Da skal det veldig mye til før det er smart å begynne å kjøre forbi. Lar du deg irritere at bilen foran deg kjører for sakte eller for ujevnt? Da er det ofte bedre å svinge inn til siden og ta en stopp.

Pass på avstanden til forankjørende. Plutselig kan det skje noe uventet. Da må du ha nok marginer.

Rundkjøringer og kryss er skumle nå. Her kan det være ekstremt glatt etter at mange har bremset ned og gjort underlaget nærmest polert. Se godt framover og planlegg situasjonene

Sjekk værmeldingen

Neida - dette gjelder ikke bare for skiturer i påskefjellet. Det er høyst relevant om du skal på biltur også.

Ha gode dekk, rene ruter og sjekk at alt lysutstyr og vindusviskere er i orden. Fyll opp med spylervæske som tåler tilstrekkelig mange kuldegrader. Ta med låsolje i lommen og kanskje en reservenøkkel også.

Les også: Denne frontruta trenger du aldri å skrape


Over fjellet:

Skal du over en fjellovergang, er det noen enkle forhåndsregler som kan gjøre turen lettere og tryggere.

Sørg for å ha full tank. En spade, et slepetau og kanskje et sett hurtigkjettinger. Det kan komme godt med.

Kolonnekjøring (Foto: Scanpix, Kyrre Lien)
Kolonnekjøring (Foto: Scanpix, Kyrre Lien)

Ta også med varmt tøy og litt nødproviant - og kanskje en termos med noe varmt. Blir du stående fast på fjellet, er dette gull verdt.

Kolonnekjøring

Hold mest mulig jevn fart. Prøv å unngå å stoppe opp.

Har du tåkelys på bilen, så bruk dem – både foran og bak.

Ikke mist bilen foran deg ut av syne, men prøv å holde god ”øyekontakt” hele tiden.

Kjør aldri ut av kolonnen eller forsøk å snu.

Om du må stoppe, eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen.

Blir det stopp, så husk faren for eksosforgiftning. Det anbefales å stoppe motoren, og da blir det fort kaldt.

På Hardangervidda er det kolonnekjøring tirsdag
  morgen. (Foto: Birger Morken / SCANPIX)
På Hardangervidda er det kolonnekjøring tirsdag morgen. (Foto: Birger Morken / SCANPIX)

Les testen av Volvos populære XC60 her:

Hjul og verktøy:

Reservehjul, jekk, refleksvest og varseltrekant er obligatorisk. Sjekk at det er på plass og i orden. Startkabler kan også være smart. Om du ikke trenger dem selv, så kan det være at andre trenger hjelp.

Husk også å øke lufttrykket litt (ca 10 %) i en feriepakket og tung bil.

Bagasje:

Julegaver tar en tendens til å ta stor plass. Pakk bilen slik at den tyngste og største bagasjen ligger nederst og innerst i bagasjerommet.

Når det er kaldt er det fristende å bare stappe inn all bagasjen hulter til bulter. Men det er smart å bruke litt tid på dette. Stable og pakke og utnytte plassen best mulig. Da blir også kjøreturen hyggeligere.

Takboks:

takboks-inni (Foto: Thule)
takboks-inni (Foto: Thule)

Ikke legg tung bagasje i takboksen. Sko, soveposer, ski, dunjakker osv. er ting som hører hjemme her.

Bruskasser og andre tunge kolli setter du i bagasjerommet og evt. surrer fast. Smør låsen til takboksen. Tenk om alle julegavene ligger oppi og du ikke får åpnet...

Under panseret:

Batteriet må sjekkes.Streng kulde halverer batterikapasiteten. Sjekk også batteripolene og rengjør disse om nødvendig. Normal levetid for et batteri er 4 – 6 år.

Sjekk frostvesken, den bør tåle minst -25 grader.

Peil motoroljen. Evt. etterfyll eller skift. Hvis det er lenge siden forrige service, er det smart å ta den nå før bilen skal i gang med et nytt år.

Les også: Tre gode råd når du kjører deg fast

Nisse (Foto: Scanpix)
Nisse (Foto: Scanpix)