Luksusbiler hos Sandven bil i Bergen. (Foto: TV 2)
Luksusbiler hos Sandven bil i Bergen. (Foto: TV 2)

Kjøp luksusbil, dra på ferie og lever den tilbake igjen - helt lovlig

Høyesterett skal nå avgjøre om angrefristen skal gjelde når man kjøper ting som er annonsert på internett.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det eneste en trenger å gjøre er å fylle ut kjøpekontrakten før man har prøvekjørt. Høyesterett skal nå avgjøre om angrefristen skal gjelde når man kjøper ting som er annonsert på internett.

Det blir stadig vanligere å finne ny bil eller båt på internett, og mange blir enige med forhandleren om pris uten å prøvekjøre. Det er lenge siden den typiske bilkjøperen gikk fra butikk til butikk med sjekkhefte i baklommen.

Krangel om Bentley helt til Høyesterett

Ofte ordnes kjøpekontrakter via mail ved at man skanner inn og mailer kontrakter, salgsmeldinger og andre nødvendigheter.

Men kan man da angre etter at man har hentet og brukt varen? Det skal nå avgjøres av Høyesterett.

Krangel rundt en luksusbil av merke Bentley har nå gått helt til Høyesterett. Bilkjøperen som bestilte bilen til 1,8 millioner hos Sandven AS i Bergen trakk seg og forhandleren ble sittende igjen med bilen. Mange måneder senere ble bilen solgt for 1,4 millioner og Sandven AS har derfor krevd den angrende kjøperen for 400.000.

Agder lagmannsrett har slått fast at angreretten gjelder for kjøperen siden han ikke var i butikken og dermed har gjort handelen via såkalt fjernkommunikasjon. Lagmannsretten ser imidlertid at slike tilfeller kan være tvilsomme, og har derfor oppfordret Høyesterett til å se på saken.

Vil ikke kommentere den aktuelle saken

Advokat Erik Ulvesæter som skal representere bilhandleren i Høyesterett vil ikke kommentere den aktuelle saken, men sier at avgjørelsen utvilsomt vil få mye å si for firma som bruker internett til å komme i kontakt med kundene sine.

Spørsmålet er om informasjonen på firmaenes egne nettsider eller portaler som Finn.no innbyr til kjøp og salg via fjernkommunikasjon eller ikke.

Slik loven og rettspraksisen er i dag er den eneste løsningen for for eksempel bilhandlere å be kundene komme inn i forretningen for å signere kjøpekontrakten i stedet for å sende den på mail.

– Det vil i så fall bli veldig distriktsfiendtlig. 30 prosent av våre kunder vil få store vansker med å komme inn i butikken fordi de bor andre steder i landet. Dessuten vil det bli mye vanskeligere for folk i distriktene å få tak i godbiter som kommer til salgs enn for dem som bor i byene, sier daglig leder Trond Sandven til TV 2.

Taper seg med 20 prosent

Forbrukerrådet sier de kjenner godt til saken som skal opp i Høyesterett på tirsdag, og at de venter spent på resultatet.

Årsaken er at den trolig vil få mye å si for andre bransjer enn bilbransjen. Både båtforhandlere og firma som selger mindre ting bruker stadig oftere egne nettsider eller Finn.no for å komme i kontakt med kundene sine.

Dersom Høyesterett freder angrefristen og sier at den skal gjelde for alle typer handel gjort via fjernkommunikasjon, og ikke bare for rene nettbutikker må forbrukerne være forberedt på at bilbransjen kommer til å stramme inn.

– En ny bil taper seg som hovedregel med rundt 20 prosent når den ruller ut fra oss, forteller Sandven som sier det vil bli umulig å bære tapet for kunder som ombestemmer seg etter å ha brukt bilen i angreperioden.

Avgjørelse i saken er ventet før jul.