Petter Northug (Foto: Kallestad, Gorm/SCANPIX)
Petter Northug (Foto: Kallestad, Gorm/SCANPIX)

Sponsorsjefen synes Northugs Zlatan-link er spennende

Skiforbundets Bernt Halvard Olderskog ser positivt på at et svensk selskap vil ta hånd om Petter Northugs sponsoravtaler.

Torsdag ble det kjent at det svenske selskapet The Perfect Brands, som blant annet representerer Zlatan Ibrahimovic, har tatt kontakt med Petter Northug jr. for å forhøre seg om muligheten til å overta ansvaret for skistjernens private sponsoravtaler.

Bernt Halvard Olderskog er sponsoransvarlig for langrenn i Norges Skiforbund. Han reagerer positivt på svenskenes fremstøt.

– De kan jo ha ulike motiver for å komme med slike henvendelser, men jeg synes det er flott at nye kommersielle aktører får øynene opp for sporten vårt. Det er den andre bekreftelsen jeg har fått denne uken på at langrenn er i siget, for vi fikk nylig vite at langrenn for første gang på mange år har gått forbi skiskyting som landets mest populære sport på våre markedsundersøkelser, sier Olderskog til TV 2 Sporten.

– En tilvekst
– Jeg tror ikke det er noe veldig nytt at slike aktører kontakter Petter, men det som gjør det litt ekstra spennende for dere i media er jo at Zlatan er representert av samme selskap. Jeg syns egentlig bare at det er en tilvekst, sier sponsorsjefen.

Han er ikke redd for negative reaksjoner fra Skiforbundets sponsorer. Han tror snarere at det vil ha positive ringvirkninger også for dem.

– Jeg håper at de tenker at jo flere profesjonelle aktører som involverer seg, jo bedre eksponert vil også utøverne og dermed også deres egne selskaper bli, sier han.

– Klare regler
Noen videre konflikter mellom Northug og forbundet om sponsorer tror han ikke på.

– Vi har jo klare regler for hvordan man skal te seg og kle seg i kjøredressen, så dette tror jeg overhodet ikke blir noe problem hvis det skulle bli noe av, sier Olderskog.

At det er snakk om et firma fra arvefienden Sverige anser han heller ikke som problematisk.

– Det er jo tydelig at de må se vestover for å finne gode aktører, men jeg har ingen problemer med at våre utøvere kan bli representert av et svensk selskap, humrer han.