Subaru Justy (Foto: Privat)
Subaru Justy (Foto: Privat)


Fjellinjen krevde passeringsavgift for en ukjent dansk bil

I halvannet år har Vidar Tveiterås kjempet mot inkassokravene fra Fjellinjen selv om de har innrømmet at bilen de avbildet var dansk og et annet merke enn Vidars bil.

Våren 2009 ble Vidar Tveiterås avkrevd passeringsavgift av Fjellinjen AS for passeringer i Oslo-området. Problemet var bare at verken Vidar eller bilen hans hadde vært i Oslo-området.

– Jeg kunne ikke begripe hvorledes den gamle bilen min, som kun blir brukt sporadisk til kjøring i nærmiljøet kunne ha passert bomstasjoner i Oslo. Jeg visste at den ikke har vært utenfor kommunegrensene i Samnanger i det tidsrommet det ble påstått, sier Vidar til TV 2 hjelper deg.

Dansk bil og annet merke

Vidar lurte på om det kunne være en bil med falske skilt som kanskje ble registrert i bommene. Men da han ringte til Fjellinjen viste det seg at forklaringen var en helt annen.

– Passeringsbildet viste nemlig en dansk bil med samme registreringsnummer, sier Vidar.

I tillegg var bilmodellen en helt annen. Den danske sjåføren kjørte nemlig en Renault, men Vidars bil er en Subaru Justy. Vidar reagerer på at det i det hele tatt er mulig av Fjellinjen å gjøre slike feil.

– Jeg mener det er betenkelig at en stor aktør i markedet for vegfinansiering tydeligvis har et så dårlig verktøy for registrering og fakturering, sier Vidar.

Fjellinjen beklaget saken og forsikret Vidar om at han ikke ville få noen flere krav i den saken. Men det stemte heller ikke for Vidar mottok flere inkassokrav for passeringene til den danske bilen.

– I dette tilfellet har man gjentatte ganger sendt brev til meg om at jeg skal ignorere utsendte krav, og likevel fortsetter man med å sende uriktige krav om passeringsgebyr, sier Vidar.

Trues av inkassokrav

I halvannet år har Vidar fått tilsendt inkassokrav på passeringer selv om Fjellinjen har lovet å stoppe de urettmessige kravene. Det siste inkassokravet kom i november.

– Det er strevsomt og litt håpløst. Jeg har henvendt meg til Fjellinjen om saken mange ganger, telefonisk, på mail og pr. brev. Det at jeg også stadig får nye inkassokrav som jeg må ringe og sende mail om, er tidkrevende og irriterende.

Vidar er mildt sagt lei hele saken.

– Jeg har snakket politiet om saken, og de sier at jeg kan bare ignorere kravene. Det er Fjellinjen som har bevisbyrden, og når de tar fram passeringsfoto, viser det den danske bilen. Men jeg synes det likevel er ubehagelig, og jeg er urolig for at ubetalte krav kan bli registrert, og at jeg derigjennom blir registrert som dårlig betaler.

Manuell kontroll

Da TV 2 hjelper deg kontakter Fjellinjen AS får vi følgende forklaring på hvordan det er mulig at en norsk registrert bil kan bli belastet for passeringer til en utenlandsk bil.

– I de automatiske bomstasjonene tas det et bilde av bilen og registreringsnummeret ved passering uten AutoPASS-brikke. I dette tilfellet er bilskiltet automatisk avlest som norsk, men viser seg å være dansk ved en manuell kontroll av bildet. Nummerseriene og fontene er til forveksling svært like, sier kommunikasjonsrådgiver i Fjellinjen AS, Hilde Foss Christensen til TV 2 hjelper deg.

– Men i dette tilfellet er det jo i tillegg snakk om forskjellige bilmerker. Hvorfor ble ikke det oppdaget?

– Det er bilnummeret som kontrolleres automatisk opp mot Motorvognregisteret ved passering uten AutoPASS-brikke. Bilmerket kontrolleres kun manuelt i avvikssituasjoner som denne, og bildet vil da raskt vise hvilket bilmerke som har passert, sier Foss Christensen.

Tar selvkritikk

Fjellinjen forklarer at det etter Vidars henvendelse i 2009 ble lagt inn et filter på hans bilnummer som skulle forhindre denne typen feilfaktureringer og at passeringen han nå har mottatt faktura på dermed skyldes en teknisk svikt. Fjellinjen beklager dette og tar selvkritikk.

– Fjellinjen tar naturligvis selvkritikk for at Tveiterås har mottatt en feilaktig faktura. Fjellinjen har nå frafalt kravet etter å ha blitt gjort oppmerksom på saken. Tveiterås vil motta en skriftlig bekreftelse på dette, samt vår beklagelse, sier Foss Christensen.

Lover å ordne opp

Fjellinjen lover også at Vidar ikke skal oppleve å få flere inkassokrav i denne saken.

– Kan andre sjåfører ha blitt belastet for andre bilers passeringer uten at dette har blitt oppdaget?

– Det skjer svært, svært sjelden at bilskilt forveksles på denne måten. Vi har stort fokus på sikkerhet og kvalitet i Fjellinjen, og gode rutiner for å håndtere eventuelle avvik. Ingen skal betale for passeringer de ikke har gjort.

Vidar råder likevel andre bilister til å være ekstra påpasselige.

– Sjekk nøye betalingskrav som dumper ned i postkassen. Jeg mener det er svært betenkelig at Fjellinjen har et registreringssystem som ikke klarer å skille norske biler fra utenlandske, avslutter Vidar.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter