muffins_fedmeprisen (Foto: TV 2 hjelper deg)
muffins_fedmeprisen (Foto: TV 2 hjelper deg)

Spis deg tjukk for halv pris

Prisen for beste fedmekampanje går til Narvesen og to muffinser for én.

Narvesen har hatt tilbud i høst, to muffinser for én. Hvis du spiser to slike muffinser hver dag, i tilegg til vanlig matinntak, kan du gå opp en kilo på en uke. Dette tilbudet har gitt dem «prisen for beste fedmekampanje».

– Muffinstilbudet er ikke en tilbudskampanje, det er en fedmekampanje for at jeg skal bli tykk og fet. Du kan spise deg tjukk for halv pris.

Dette er første gang prisen deles ut av Somebody.no og ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Narvesen vil ikke møte dem for å motta prisen.

Mange vinnerkandidater

Somebody har hatt mange vinnerkandidater, men endte med to finalister i tilegg til muffinsene fra Narvesen. En finalist var MIX sin boks med smågodt for 49 kroner. En slik boks inneholder flere kalorier enn dagsbehovet for en voksen kvinne. Shells tilbud med fem Litago-boller til 39 kroner var også en vinnerkandidat.

– Boller gjøres om til hverdagsmat. I tilegg appellerer Litago til barn, sier Andersen.

Narvesens seirende muffinser inneholder omtrent halvparten av de kaloriene som et voksent menneske forbrenner i løpet av et døgn.

– Noe av grunnen til Narvesens seier var tilgjengeligheten. Narvesen har 390 utsalgssteder, det er lett å falle for fristelsen.

– Det var flere kandidater som kunne blitt finalist, for eksempel Bit som tilbyr kaffekjøper en croissant hvis man kjøper kaffen før ti.

Les også: Alle våre tester om mat og drikke

Kos uten Kims

Coops Månedens deal var også en het kandidat til fedmekampanjen. Dealen er slik at hvis man kjøper noe, så får man med noe annet. Denne måneden får du med en pakke kjøttdeig hvis du kjøper Taco Dinner kit.

– Jeg vil at folk skal bruke karbonadedeig istedenfor kjøttdeig, sier Andersen.

– På Narvesen kan man få to sjokolader for én. Det er klart jeg kan spare den ene, men det er ofte ikke så enkelt. Jeg reagerer også på Kims slagord «Ingen kos uten Kims». Når var det man ikke kunne kose seg uten Kims? Cheese Doodlez-reklamen har vi også sett på. To stykker spiser opp en pose og lurer på hva de skal gjøre, så trekker de fram en ny pose, sier Andersen.

coop_faksimile (Foto: Faksimile Coop.no)
coop_faksimile (Foto: Faksimile Coop.no)

– Bedrifter gjør oss feite

Jørgen Foss er leder i Landsforeningen for overvektige, han synes Somebodys kampanje er spennende.

– Dette er ingen pekefinger mot overvektige, pekefingeren er til bedrifter som gjør oss feite. Vi ønsker ikke at flere og flere skal bli overvektige, men de som vil være det skal få lov til det, sier Foss.

– Jeg ville blitt glad den gangen Statoil ga meg et eple når jeg tanker, istedenfor tilbud på boller.

Foss sier det er mange forskjellige grunner til at folk er overvektige, men mener fedme har en økonomisk side.

– Ikke alle har råd til det sunne alternativet. Det er rett og slett et økonomisk valg, sier Foss.

Camilla Andersen er enig, hun mener man bør spare kalorier framfor penger.

– Det trengs en holdningsendring. Nå er det helt greit å spise boller til hverdags. Tenk om man hadde fått tilbud om en skive gulost eller knaskegulrøtter på kiosken istedenfor ekstra bolle eller brus, sier Foss.

Les også: Stekt mat kan øke risikoen for kreft

Narvesen er skeptiske

Narvesen kan ikke uttale seg over telefon, men sender ut et tilsvar på mail. De har heller ikke mulighet til å svare på ytterligere spørsmål.

– For det første har Narvesen jobbet svært aktivt for å få til et variert og bredt vareutvalg, med salater, grønnsaker, frukt, grove baguetter, jus og tilsvarende varer. Til eksempel var Narvesens frokostkampanje kjempepopulær, med sunn frokost til en billig pris. For det andre er vi skeptiske til en virksomhet hvor folk må betale forholdsvis mye for å få informasjon om mat, og for oss blir denne prisen dermed useriøs, mens breddeutvalg og sunnere mat tar vi svært seriøst, sier Stian Breivik, markedssjef i Narvesen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter