Dette er en skisse på femte generasjon av Hyundais luksusbil Grandeur. Foreløpig er det ikke klart om denne kommer til Europa.
Dette er en skisse på femte generasjon av Hyundais luksusbil Grandeur. Foreløpig er det ikke klart om denne kommer til Europa.

Toyota ikke lenger størst

Har mistet posisjonen som største Asia-merke i Europa til – gjett hvem!

Hyundai har vært voldsomt på offensiven de senere årene og har signalisert ambisjoner om noe i nærheten av verdensherredømme på bilfronten.

Og det er ikke bare ord. Sammen med konsernbror Kia er Hyundai nå verdens fjerde største bilprodusent. Og tall fra de ti første månedene av 2010 viser at Hyundai nå har gått forbi Toyota i Europa – og dermed er størst av alle asiatiske bilprodusenter i vår del av verden.

Hjelp av Toyota

Akkurat det er en stor, stor fjær i hatten for koreanerne. Det er ikke mange år siden de hadde en rekke japanske merker foran seg på denne statistikken. Nå har de altså lagt dem alle – inkludert Toyota – bak seg.

I et marked som har falt fem prosent, har Hyundai klart øke med fire prosent, til 521 369 biler. I tillegg har de fått hjelp av Toyota som virkelig ikke har hatt noe godt år til nå. Toyota-salget (inkludert Lexus) har falt med 17 prosent i årets første ti måneder, til 511 754.

LES OGSÅ: Nå skal Toyota bruker lenger tid

Skreddersydd for Europa

Det er ikke vanskelig å tenke seg at alt oppstyret rundt tilbakekallinger og kvalitetsproblemer har påvirket Toyota-salget sterkt.

Samtidig har Hyundai tatt nye skritt i å utvikle et konkurransedyktig og markedstilpasset modellutvalg, blant annet med introduksjonen av nye ix35. Og neste år kommer flere Hyundai/Kia-modeller som er skreddersydd for det europeiske markedet.

LES OGSÅ: Er det skummelt å kjøpe denne bilen?

'