Audi_RS3_Sportback
Audi_RS3_Sportback

Nytt råskinn: Dette er Audi RS3 Sportback

Ser kanskje uskyldig ut, men det er den absolutt ikke!

Hva sier du om 0–100 km/t på 4,6 sekunder – i en bil som nesten ser ut som den naboen har betalt godt under 300 000 kroner for?

Alle Audi-fans og alle tilhengere av sportsbiler som ikke ser ut som sportsbiler kan glede seg til neste vår. Da er nemlig nye Aud RS3 Sportback klar for norsk lansering.

Dette blir den nye toppmodellen i A3-serien – med quattro firehjulsdrift, kraftig femsylindret turbomotor, sportslig design og mye utstyr.

Ikke veldig tørst

2,5 literen yter 340 Hk og har et dreiemoment på 450 Nm. Den klassiske sprinten fra 0 til 100 km/t går unna på 4,6 sekunder.

Likevel bruker den kun 0,91 liter drivstoff på mila med et CO2-utslipp på 212 gram per km. I forhold til ytelsene er forbruket og utslippet relativt lavt.

LES OGSÅ: Audi frykter ikke BMW

Egen bryter

Audi RS 3 Sportback kommer standard med sjutrinns S tronic girkasse, quattro firehjulsdrift og 19 tommers felger. ESP-en har eget sportsmodus og kan også skrus helt av dersom føreren ønsker det. Launch control sørger for maksimalt grep og akselerasjon fra stillestående.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

En egen bryter åpner både for den særegne lyden fra eksosanlegget og ytterligere respons fra motoren. 450 Nm er tilgjengelig fra 1600 omdreininger, det gir skikkelig turbofølelse over et langt register siden motoren trekker helt opp til 6800 omdreininger.

Prisbelønnet motor

Denne motoren, som også er kjent fra Audi TT RS, er nylig blitt kåret til ”International Engine of the year”. Motoren er bare 49 cm lang og veier 183 kg, det er kompakte mål for en motor med slike ytelser.

Audi RS 3 Sportback har elektromekanisk styring. Sportsunderstellet er senket 25 mm i forhold til Audi A3 og sporvidden er også økt. Toppmodellen i Audi A3 serien er utstyrt med 19 tommers aluminiumsfelger, ventilerte skivebremser og egne RS-bremsekalippere.

Apropos ulv i fåreklær: Sjekk denne!

Priser ikke klare

Frontspoileren med store luftinntak gir bilen det typiske Audi RS-preget. RS 3-logoen pryder grillen og bakluken. De to elliptiske eksosrørene trekker også oppmerksomhet med sin velkjente RS-utforming.

Innvendig er alt er i gjennomført i svart og RS 3-logoen går igjen flere steder. Bilen er utstyrt med sportsseter i Nappa- skinn, med kontrastsømmer i sølv.

Standardutstyret omfatter blant annet parkeringssystem, klimaanlegg, chorus radiosystem, og xenon plus frontlykter med LED kjørelys. Bilen er klar for norske veier våren 2011, prisen er foreløpig ikke klar.

Her kan du lese testen av en mye rimeligere A3 Sportback:

Audi_RS3_bakfra
Audi_RS3_bakfra