DREAMLINER: Boeings nye flymaskin. (Foto: TANGI QUEMENER/AFP )
DREAMLINER: Boeings nye flymaskin. (Foto: TANGI QUEMENER/AFP )

Norwegian velger Dreamliner

Norwegian har valgt flytypen Dreamliner fra Boeing til sin langdistansesatsing. Flytypen skal gi økt komfort for passasjerene og har et lavere drivstoffbruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet Norwegian undertegnet i dag en leasingkontrakt på to Dreamlinere.

I en pressemelding skriver Norwegian at de «på den måten har sikret seg aller nyeste generasjon fly, tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø.»

Leveres høsten 2012

I første omgang går leasingavtalen ut på to fly, som skal leveres høsten 2012. Avtalen strekker seg over tolv år.

Norwegian er samtidig i sluttforhandlinger om ytterligere 4-6 fly av samme type.

Langdistanseflyvningene har vært planlagt lenge. De første rutene vil gå til New York og Bangkok.

– Viktig milepæl

Boeing mener 787 Dreamliner representerer et helt nytt flykonsept, blant annet fordi skroget er bygget i komposittmaterialer i stedet for metall.

I tillegg kan Dreamlineren fly mer enn 1 000 kilometer lenger enn andre flytyper, noe som gjør det mulig å fly non-stop fra Oslo til feks. Rio, San Francisco eller Cape Town.

– Dette er en viktig milepæl for oss, sier administrerende direktør i Norewegian, Bjørn Kjos.

– Flyvalg for framtiden

Han legger til at dette er et flyvalg for framtiden, med høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter.

Det nye passasjerflyet fra den amerikanske produsenten Boeing har vært rammet av en tilsynelatende endeløs rekke av problemer og forsinkelser. Finanskrisen har ikke gjort situasjonen lettere for den Seattle-baserte fabrikken.