QXL markedsdirektør
QXL markedsdirektør

Kunder raser mot QXL

Mener nettauksjonen burde stoppet useriøs selger tidligere.

Klagestormen mot firmaet Alcaimport fikk orkan i kastene etter at TV 2 hjelper deg skrev en artikkel om firmaet for noen uker siden. Alcaimport har solgt blant annet tv-er, pc-er og mobiltelefoner gjennom nettauksjonen QXL, og over 177 personer har tatt kontakt med TV 2 hjelper deg etter å ikke ha mottatt varene sine.

Les også: Kunder raser mot QXL

Se også: Alcaimport politietterforskes etter tidenes klagestorm

Les også: Lensmannskontor nedringt etter TV 2 hjelper deg-reportasje

Les også: Nettbutikk skaper klagestorm

– Bør ha et ansvar

Mange av kundene som har tatt kontakt med TV 2 hjelper deg mener QXL bør ta ansvar når så mange som over hundre kunder fortsatt ikke har fått varene de vant på auksjonssiden på nettet. Mange av kundene synes de har fått for dårlig oppfølging av QXL.

– Jeg føler at siden QXL tjener på auksjonene som vi har betalt for, så bør de ha et ansvar for å følge opp oss som kunder, sier Roger Solli til TV 2 hjelper deg.

Stengte selgeren ute

QXL mener på sin side at de har gjort alt i sin makt for å hjelpe de mange kundene som har betalt Alcaimport, men ikke fått varene sine.

– Vi stengte selgeren med en gang det begynte å komme masse klager på Alcaimport, slik at han ikke fikk muligheten til å selge flere varer, sier Per Terjesen, markedsdirektør i QXL.no.

Han påpeker at QXLs kundeservice har hjulpet til med å purre på selger for å få ham til å levere varene sine.

Hevder nettauksjonen sletter karakterer

Kundene har også diskutert saken på forskjellige nettfora, hvor flere hevder at QXL sletter negative karakterer kundene har satt på firmaet. TV 2 hjelper deg har også fått flere tips om det samme.

Dette nekter QXL for at de gjør.

– Selvfølgelig gjør vi ikke det. Men selgeren har et høyt volum, og jeg skjønner hva du mener med at det kan virke sånn, sier Per Terjesen, markedsdirektør i QXL.no.

Terjesen påpeker at det er mulig å få endret karakterer, men dette skjer kun hvis selger og kunde blir enige om det. QXL er ifølge Terjesen ikke involvert i slike endringer.

– Tolerant linje

Flere av Alcaimports kunder hevder at QXL har vært mer tålmodige med Alcaimport fordi dette er en stor kunde av dem. En medarbeider i QXLs kundeservice skriver følgende i en mail til en av de som har klaget:

«Det er klart vi tjener bra på denne selgeren og derfor har vi valgt å holde en noe tolerant linje overfor selger, selv om det selvfølgelig tar alt for lang tid i enkelte saker».

Dette reagerer markedsdirektøren i QXL på.

– Maks QXL kan tjene på et salg er 99 kroner. Gjennomsnittlig er inntekten til QXL lav, så denne kommentaren er egentlig litt rar.

– Men det er jo fra en av de som jobber på kundeservice hos dere?

– Ja, men det stemmer jo ikke da, sier Terjesen til TV 2 hjelper deg.

– Tror dette ordner seg

Alcaimport har solgt varer gjennom QXL siden 2003. Kunder reagerer på at han har fått holde på så lenge.

– Han har lang leveransetid, men leverer til fine priser. Hadde det vært noen ugler i mosen, ville vi stengt salget mye tidligere. Det er jo sånn her i Norge at vi tror du er uskyldig til du er bevist skyldig. Denne selgeren har stort sett oppført seg bra, så jeg må jo egentlig tro at dette ordner seg. Jeg tror fremdeles ikke det er svindel. Jeg håper jo endelig at han har varene på gang en eller annen plass, sier markedsdirektøren i QXL.no.

Har brutt QXLs egne regler

Alcaimport har operert med 35 virkedagers leveringstid, mens QXLs egne regler har 30 dagers levering som maks. Dette betyr at Alcaimport har brutt QXLs regelverk.

– Det er vanskelig for oss å kontrollere slikt på en automatisk måte, det skjer veldig masse salg på QXL hele tiden. Hvis en selger legger inn i sin beskrivelse for salget at det tar 35 virkedager å levere varen, så har ikke vi noen automatisk måte å sjekke det på.

– Vil det si at andre selgere kan bryte QXL sine regler uten at dere oppdager det?

– Ja, det er faktisk sånn, sier Terjesen til TV 2 hjelper deg.

– Vi har den sikreste markedsplassen

Likevel mener Terjesen at QXL er den sikreste markedsplassen i Norge.

– Vi leker ikke business heller. Hos oss passer vi på som et community. Her forteller vi hverandre hvordan folk oppfører seg. Men du skal ikke legge igjen hodet heller. Man må selvfølgelig passe på. Jeg vil ikke forsvare akkurat denne selgeren, men systemene på QXL er satt opp på en trygg og sikker måte. Hvis dette er svindel har han klart å lure disse folka på grunn av fine systemer på QXL, sier Terjesen til TV 2 hjelper deg.

– Ta kontakt med meg

Markedsdirektøren i QXL.no synes det er rart at ingen av de misfornøyde kundene har tatt kontakt med ham direkte.

– Jeg hadde tatt direkte kontakt med meg hvis jeg var dem. Kontaktinformasjonen min ligger jo ute på QXL sine nettsider, sier Per Terjesen til TV 2 hjelper deg.

Han lover nå at Alcaimport aldri mer skal få selge varer via QXL.no.

– Beklager ulempene

Daglig leder i Alcaimport, Kolbjørn-Albin Brækkan, ønsker ikke å stille til intervju i denne saken. Han skriver i en e-post at han beklager ulempene som er påført hans kunder. Han skriver videre at han jobber aktivt med å behandle og svare på alle henvendelser, og ber om forståelse for at man må regne med saksbehandlingstid siden det dreier seg om mange henvendelser. Han skriver også at han ønsker å finne løsninger for alle kunder og problemene som er oppstått.

Brækkan legger til at han har full tillit til politiets etterforskning og arbeid, og at han samarbeider med politiet for å klarlegge sakens omfang.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter