Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

– Kvinner er bedre bak rattet

Sett utifra trafikksikkerhet, er kvinner bedre førere, mener Henning Harsem fra Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund

Diskusjonen om hvilket kjønn som er best bak rattet, tar ingen ende. Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt utviklingen i unge føreres atferd i trafikken. Rapporten gir et tvetydig svar.

Den viser at kvinner gjør flere feil, men at mannlige førere generelt gjør flere bevisste brudd på trafikkreglene. Menn havner også i verre ulykker enn kvinner gjør.

Tryggere med kvinner bak rattet

– Det er vanskelig å svare på om kvinner er bedre menn. Men kvinner er underrepresentert i de alvorlige ulykkene. Men ser man på skadestatistikken, er kvinner noe mer representert der, sier Henning Harsem, administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund til God morgen Norge.

Derfor konstanterer han at, utifra trafikksikkerhet, er kvinner bedre til å kjøre enn menn.

Gjør flere småfeil

Veronica Gulbæk Engans jobb er å være kartleser for rallykjørere. Hun sier at kvinner er ofte mer forsiktige i trafikken, noe som er en god ting, men det kan bli for mye av det gode.

– Det at kvinner er forsiktige og nøler kan faktisk skape farlige situasjoner. De blir mer nervøse og gjør småfeil, noe som kan irritere trafikantene bak, sier hun. Men ifølge henne selv er hun ikke den typiske kvinnen bak rattet.

– Jeg har jo fått mye mer trening enn de fleste andre kvinner, særlig på glatt føre. Særlig der føler jeg at jeg er sikrere, sier Engan.

Hun innrømmer at hun er en av dem som irriterer seg over eldre menn som kjører «treigt» og sperrer trafikken.

Selvtilliten større enn ferdighetene

Tommy Rustad fra Broom.no observerer at menn er gjerne mer ivrige bak rattet. Ifølge ham skyldes det delvis teknisk fascinasjon rundt det å kjøre og ha bil, mens for kvinner er bil en måte å komme seg trygt frem fra A til B.

– Mange menn tror at innsikten de har gjør dem til bedre førere. Men når selvtilliten er større enn ferdighetene, så går det fort gæærnt. 65 prosent av mennene tror at de er bedre enn de er, og da tar i hvert fall 15 prosent av dem feil, konstanterer han.

Kvinner lærer teknikk, menn lærer mykhet

Harsem er enig og sier at kvinner har ofte noe lavere teknisk innsikt når de kjører bil og at de i større grad trenger teknisk opplæring i kjøreskolen.

– Men kvinner er mye flinkere til å ta hensyn i trafikken. De har allerede den myke linjen som er viktig å ha i trafikken, men som guttene er nødt til å lære, påpeker han.

Han sier at etter en rask ringerunde har han ikke klart å finne ut om kvinner trenger mer opplæring enn menn, men ting tyder ikke på det.

Trenger flere testbaner

– Gutter er gjerne slik at det høye turtall og gassen i bånn når de setter seg bak rattet etter å ha fått førerkort. De er opptatt av spenningssøking, fart og sladding og slikt, sier Rustad

– Men det de ikke tar inn over seg er at man er ikke ferdig utlært bilist, bare fordi man har fått førerkort. Man er kun godkjent til å kjøre på egen hånd, legger han til.

Han mener at det må legges til rette for mer banekjøring slik at ungdom får mulighet til å rase fra seg.