Alcaimport3 (Foto: TV 2 hjelper deg)
Alcaimport3 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Alcaimport politietterforskes etter tidenes klagestorm

125 kunder raser mot QXL-selger. Firmaet skylder kundene over 800.000 kroner.

I slutten av september fortalte TV 2 hjelper deg om klagestormen mot nettbutikken Alcaimport. Da var det kommet inn 13 klager på kort tid mot firmaet som selger tv-er, pc-er, mobiler og lignende varer gjennom nettauksjonen QXL.

Les også: Oppgitte kunder er lei av å vente på varene sine, og klagene renner inn mot Alcaimport.

Etter at vi la ut denne artikkelen har antall klager eksplodert.

Nå har TV 2 hjelper deg blitt kontaktet av over hundre personer over hele Norge som venter på varer til en samlet verdi på godt over 800.000 kroner, og det renner stadig inn nye e-poster med klager på firmaet.

Ventet på varer siden vinter-OL

En av disse er Ole Sandbæk, som har ventet på tre tv-er i over et halvt år.

– Jeg bestilte og betalte for tre TV-er før vinter-OL. Jeg har ikke fått noen av varene, og ikke hørt mer fra selger. Jeg er skikkelig misfornøyd, og håper vi kan få advart andre mot denne selgeren, sier Sandbæk til TV 2 hjelper deg.

– Føler meg lurt

Svært mange av de som har kontaktet TV 2 hjelper deg om Alcaimport har ventet på varene sine siden i sommer. Alcaimport opererer med en leveringstid på 35 virkedager, men for alle som har kontaktet oss har denne fristen for lengst gått ut.

– Nå har det gått over femti virkedager siden jeg bestilte varer for over 8000 kroner. Jeg har ikke sett noe til varene, og jeg føler meg veldig skuffet og lurt av denne mannen, sier Gunder Salbu til TV 2 hjelper deg.

81-åring blant de misfornøyde kundene

Rekken av misfornøyde kunder er svært lang. Kundene som har skrevet til Alcaimport og etterlyst varene sine, har fått beskjed om at firmaet er ute av kontoret og at de vil havne bak i køen dersom de sender flere e-poster. Noen av kundene har nå fått varen eller pengene refundert, men det først etter iherdig innsats.

albert-kolstad (Foto: TV 2 hjelper deg)
albert-kolstad (Foto: TV 2 hjelper deg)

En av disse er teknologi-interesserte Albert Kolstad fra Oslo, som kjøpte flatskjerm av Alcaimport gjennom QXL.

– Jeg nådde til slutt frem, etter å ha jobbet for det i flere måneder. Til Alcaimport vil jeg bare si at du har bidratt til å gjøre livet til en gammel pensjonist ganske underholdende. Takk skal du ha, sier 81-åringen ironisk.

Etter at TV 2 hjelper deg kontaktet firmaet vet vi at noen flere kunder har fått tilbake pengene sine, men fortsatt er det over 100 mennesker som venter i det uvisse.

Politiet etterforsker saken

Politiet på Jevnaker har bare den siste uken mottatt et titalls anmeldelser på Alcaimport og daglig leder Kolbjørn-Albin Brækkan. TV 2 hjelper deg kjenner til at Brækkan allerede er avhørt om saken.

-For oss er dette naturligvis mange anmeldelser når du tenker på omfang. Vi leser alle anmeldelsene og gjør en tradisjonell etterforskning av saken. For oss er det også aktuelt å ta kontakt med QXL, som anmeldte har solgt sine varer gjennom. Vi tar det alvorlig når folk mener seg utsatt for en straffbar handling, sier Bjørn Erik Sem-Jacobsen, politiinspektør i Nordre Buskerud politidistrikt.

– Fryktelig irriterende og plagsomt

Forbrukerminister Audun Lysbakken skjønner frustrasjonen hos kundene av Alcaimport.

-Det er fryktelig irriterende og plagsomt for folk å bli lurt, og det i seg selv er noe som alltid gjør folk rasende. Det er også snakk om store penger for mange, og det veldig viktig å få ryddet opp i en sånn sak raskt. Jeg kjenner ikke detaljene i denne saken, men generelt er dette en sak som jeg mener skal minne oss litt på viktigheten av å være forsiktig på nettet. Jeg håper at det blir ryddet opp i saken som gjelder disse konkrete forbrukerne så fort som mulig, sier Lysbakken til TV 2 hjelper deg.

– Hva gjør dere med denne typen firmaer?

-Det vi gjør, er å ha et apparat gjennom Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, som skal gi forbrukerne mulighet til å slå kollektivt i bordet når slike ting skjer. I siste instans må myndighetene gjøre det til en politisak og ta dem som svindler. Men det aller beste er jo om ting kan løses uten at myndighetene må kobles inn på den måten, sier Audun Lysbakken.

– Beklager ulempene

TV 2 hjelper deg har gjentatte ganger forsøkt å få daglig leder Kolbjørn-Albin Brækkan i tale. Den 13. oktober mottok vi en e-post der han skriver at han er på ferie fram til den 17. oktober. Vi valgte likevel å reise til hans firmaadresse på Jevnaker den samme dagen. Der viste det seg at han allerede var kommet hjem fra ferie.

kart-med-caser (Foto: TV 2 hjelper deg)
kart-med-caser (Foto: TV 2 hjelper deg)

Brækkan ønsker ikke å stille til intervju i denne saken. Han skriver i en e-post at han beklager ulempene som er påført hans kunder. Han skriver videre at han jobber aktivt med å behandle og svare på alle henvendelser, og ber om forståelse for at man må regne med saksbehandlingstid siden det dreier seg om mange henvendelser. Han skriver også at han ønsker å finne løsninger for alle kunder og problemene som er oppstått.

Brækkan legger til at han har full tillit til politiets etterforskning og arbeid, og at han samarbeider med politiet for å klarlegge sakens omfang.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter