ikea
ikea

Rammes av falsk Ikea-kampanje

Selskapet bak lovte bot og bedring, men fortsatt spys det ut falske Ikea-konkurranser. Har du blitt lurt?

Før sommeren skrev TV 2 hjelper deg om Eva Larsen som følte seg kraftig lurt da hun trodde hun var i ferd med å vinne i en konkurranse fra Ikea.

Les også: Har du blitt lurt av falsk Ikea-kampanje?

Det viste seg at det slettes ikke var møbelgiganten som stod bak konkurransen, men en mobil innholdsleverandør og de ville til gjengjeld ta seg godt betalt for Evas deltagelse. Forbrukerombudet reagerte og kalte det bevisst villedende markedsføring i strid med markedsføringsloven.

Fortsetter med falske Ikea-konkurranser

Til tross for at selskapet bak konkurransen, Trivicell, lovte å ta tak i problemet etter at vi kontaktet dem sist, fylles nå Evas innboks daglig av mailer der hun blir gratulert med at hun er i finalen i den såkalte Ikea-konkurransen og at hun bør skyndte seg å delta.

– Jeg synes det er helt utrolig og det er sikkert mange som blir lurt, sier Eva oppgitt.

Les også: Betalte 180 kroner for IQ-test

Redaksjonsmedlemmer i TV 2 hjelper deg har også fått slike Ikea-mailer og vi registrerer at premien for vinneren har økt betraktelig siden forrige runde. Hele 15 000 kan man nå vinne i gavekort fra møbelgiganten dersom man deltar, men det fordrer at man punger ut opp mot 360 kroner i måneden til WinKr, som tjenesten nå kaller seg.

Ikea føler seg misbrukt

Ikea reagerer kraftig på at deres merkevare nok en gang blir misbrukt.

– Ikea har ingenting med disse kampanjene å gjøre og vi synes det er lite ønskelig å bli rotet inn i andre aktørers aktiviteter, sier Frode Ullebust som er kommunikasjonsrådgiver i Ikea.

Han forteller at Ikea særlig reagerer på at kampanjen i tillegg til å bruke merkenavnet Ikea også bruker farger, produkter og bilder som kan knyttes til deres virksomhet.

– Dette er aktører som har en helt annen agenda og det opplever vi som veldig uheldig og skadelig for Ikea.

Basert på at det ikke er første gangen dette skjer har Ikea nå søkt juridisk bistand og ønsker å følge opp saken videre.

TV 2 hjelper deg har kontaktet Trivicell/WinKr, som står bak selve konkurransen, og også denne gangen skylder de på useriøse samarbeidspartnere.

– Vi er veldig skuffet over at våre samarbeidspartnere fortsetter å sende ut eposter på tvers av våre retningslinjer, skriver Madorsky Yuri, COO i Trivicell, i en epost til TV 2 hjelper deg.

Han sier videre at de trodde denne epostkampanjen nå var historie og at de vil gjøre alt i sin makt for å stoppe alle epostkampanjer i alle tilknyttede selskaper inntil videre.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter