n24topp
n24topp

Ivrige PC-selgere med sleipt salgstriks

Nettbutikken Nettopp24s gateselgere misbrukte TV 2 hjelper deg i markedsføring, hevder kunde.

Tidligere i år gikk Forbrukerombudet ut og advarte folk mot å slå til på PC-tilbud fra bedriften Nettopp24.

Selskapet selger PC-er fra sin nettbutikk og fra mobile salgsstands rundt om i landet. Etter å ha blitt utsatt for sterk kritikk fra forbrukermyndighetene lovte bedriften å endre markedsføringsmetodene sine.

– Hederlig omtale hos TV 2 hjelper deg

TV 2 hjelper deg har blitt kontaktet av en tidligere kunde av Nettopp24. Bergensmannen i 40-årene kjøpte en PC fra en mobil salgsstand i hjembyen i august i år. Han ble lovt at prisen på datamaskinen ville være ca 8000 kroner. Da han dro hjem og finleste kontrakten følte han seg lurt.

– Jeg fikk en dårlig magefølelse allerede da jeg satt meg i bilen. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at prisen ville bli langt høyere enn de 8850 de på standen lovte meg at det ville bli, sier bergensmannen til TV 2 hjelper deg.

btfaksi (Foto: Faksimile BT.no)
btfaksi (Foto: Faksimile BT.no)

Han dro derfor rett tilbake til Nettopp24-selgerne og krevde å få heve kjøpet. Han fikk med seg alle papirene han hadde skrevet og dro hjem igjen uten PC-en.

Bergens Tidene oppsøkte den samme salgsstanden i sommer. Regnestykket deres viste at PC-en totalt kom på 18.500 kroner.

Administrerende direktør i Nettopp24, Ruben Risse, sier til TV 2 hjelper deg at dette regnestykket ikke stemmer. Han mener at totalprisen på denne maskinen er 12.960 kroner

På lørdag oppdaget bergensmannen at det samme firmaet nok en gang hadde en stand i byen.

– Selgerne sto og fortalte en dame akkurat det samme som de sa til meg. Jeg sa til henne at hun måtte lese hva BT.no hadde skrevet om bedriften før hun skrev under på papirene, sier bergensmannen til TV 2 hjelper deg.

Til dette svarte selgerne at problemene de tidligere hadde hatt nå var ordnet opp i.

– I tillegg fortalte en av selgerne at de hadde mottatt hederlig omtale hos TV 2 hjelper deg. Jeg gikk hjem for å sjekke dette, men fant ingenting, forklarer mannen.

Og grunnen til at det ikke kom noe opp, var fordi TV 2 hjelper deg aldri har gjort et innslag eller skrevet noe om bedriften.

Hadde alvorlige feil

Juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Frode Arnesen kjenner godt til Nettopp24. Forbrukerombudet kritiserte bedriften for ulovlig markedsføring i mars i år, men nå har de rettet opp feilene, sier Arnesen.

– Mange av feilene som nå har blitt rettet opp i, vurderte vi i utgangspunktet som alvorlige, særlig knyttet til tvetydig og mangelfull prisinformasjon. Feilene vi påpekte var relatert til hjemmesiden deres og det skriftlige salgsmateriellet de benyttet, men dette har de nå altså rettet, sier han til TV 2 hjelper deg.

Om gateselgerne etterlever endringene, kan ikke Arnesen uttale seg om. Han sier derimot at gatesalg av denne typen generelt genererer klager fra forbrukere.

– Den muntlige delen av salgene kan jeg ikke si så mye om ettersom vi ikke vet hva som blir sagt av de enkelte selgerne ute på stands. Vi har ikke mottatt klager som tyder på at dette er et utbredt problem, selv om standssalg er en salgsform som generelt genererer en del klager, avslutter rådgiveren.

Kjenner ikke til episoden

Administrerende direktør i Nettopp24, Ruben Riise, sier at han har sjekket med salgsledelsen i Bergen om noen av gateselgerne har brukt TV 2 hjelper degs navn i forbindelse med salg, men ingen skal ha hørt noe om dette.

– Denne episoden kjenner jeg ikke til. Den vet jeg ikke noe om. Det er absolutt ikke noe vi sier at selgerne våre skal si til kunder. Det er ikke positivt for oss, sier Riise.

En mulig teori, sier Riise, er at selgeren har henvist til testresultatet på TV 2 hjelper deg hvor PC-en, en Acer 3G mini, ble testet.

TV 2 hjelper deg har to ganger tester små, bærbare PC-er, men Acer med 3G i har aldri inngått i testproduktene.

– Dette skal uansett ikke være praksis i vårt salgsledd, understreker han.

Riise sier til TV 2 hjelper deg at de tok kritikken fra forbrukermyndighetene alvorlig og at de nå har ryddet opp i problemene.

– Vi har hatt god dialog hele veien, og har blitt enige om returordninger, priser og angrerett. Om det dukker opp nye utfordringer, så kontakter vi dem og finner ut av det, sier han.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter