Serverte «do-kakao» med gode hensikter

Servering av «do-kakao» foran Stortinget hørte med da Blå Oktober ville ha oppmerksomhet rundt de fattiges mangel på vann og tilgang til forsvarlige sanitærforhold.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Åpningsstuntet markerte startskuddet for Blå Oktober-kampanjen som har som mål at folk skal bli klar over vannkrisen i de fattigste landene i verden.

Ifølge Blå Oktober mangler en av seks mennesker i verden tilgang til rent drikkevann og to av fem tilgang til forsvarlige sanitærforhold. Marginalisering og diskriminering, overuttak av ferskvannsressurser, forurensning og manglende investeringer på lokalt plan og gjennom bistand er blant årsakene til dagens situasjon. De som rammes hardest er de aller fattigste, og ofte kvinner og barn.

- Mangel på oppmerksomhet og politisk innsats gjør at 2,6 milliarder mennesker i verden praktisk talt ikke klarer å komme vekk fra egen avføring.

Dette får alvorlige konsekvenser for både helse, utdanning og arbeid, sier informasjonsansvarlig Per-Ivar Nikolaisen i Forum for utvikling og miljø.

Kampanjen retter også søkelys mot klimaendringene som er i ferd med å forandre levevilkårene til millioner av mennesker i utviklingsland. Vanntilgangen deres kan etter hvert bli enda mer usikker og uforutsigbar. (©NTB)